Inverterare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
keal

Inverterare

Inlägg av keal »

Detta är nog en väldigt basal fråga, som jag hoppas ni kan ge råd;
Jag behöver bygga en inverterare för att fas vända en burstad AC signal från signalgeneratorn i 100-200KHz området, utan att förstärka signalen. Jag förstår att jag behöver en OP och koppla den så att Vout=-R2/R1Vin och väljer jag R2=R1 så får jag bara inverteringen utan förstärkning? Det som jag undrar över är vilken eller vilka OP ska man välja för det syftet. Är t.ex. OP27 ett bra val?
Kan jag göra det på annat sätt än med OP?

Tack på förhand,
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Inverterare

Inlägg av TomasL »

Varför skall du polvända den, förefaller rätt meningslöst.
Varför spelar det någon roll om den positiva halvperioden kommer före den negativa?
Dessutom räcker det med en transistor.
farskost

Inlägg av farskost »

Utan att veta mer om tillämpningen blir det svårt att ge råd om OP. Vad är lasten, ingång med hög impedans, något kapacitivt som en lång coax eller något annat? Vilken spänning ligger den tänkta signalen på och vilken spänning skulle du föredra att mata kretsen med?

Sedan är det alltid intressant om du beskriver lite mer runt frågan och vad tillämpningen är och vad det är du försöker åstadkomma. Det underlättar för att ge bra svar, mer information i frågan är alltid bättre.

TomasL, det svaret förefaller faktiskt ganska meningslöst givet informationen i frågan. Du kan ha rätt men lika troligt kan frågeställaren ha en rimlig anledning till att vilja ha en sådan, krets, kanske finns behov av den inverterade och icke inverterade signalen samtidigt. Innan vi vet mer är det väldigt onödigt att kalla frågan för värdelös, antigen frågar man efter mer information eller låter bli att lämna oförskämda svar baserade på gissningar och antaganden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kallade det inte meningslöst, jag skrev "förefaller meningslöst", vilket är en helt annan sak, samtidigt i denna mening så ställde jag också frågan om varför, vilket betyder att det behövs mer information.
keal

Inlägg av keal »

Sorry, ska försöka förklara bättre.

Det är ett element som sitter på en kisel bit som dels behöver en AC signal för att driva ena delen och en inverterad signal på den andra delen av elementet. När ena delen av elementet går upp ska den andra delen gå ner och tvärtom. Spänningarna är ~5-20V, det finns coax mellan signal generatorn till osc och element totalt ~1m. Lasten är ~400pF konding.

Hoppas det ger bättre förutsättning för att kunna ge råd.

Tack på förhand,
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk är det så att om vi jämför med en 230V AC driven enhet (ta en radio som exempel) har den ingen aning om huruvida den ena ledare in sitter till noll och "ligger still" där medan den andra ledaren svängar hej vilt - så länge resultatet är att det finns rätt ingångsspänning, mätt mellan de två ingångsledare.

Så om din sensor (jag antar kapacitiv fuktighetssensor) bara ska ha en AC och kapacitansen varierar med luftfuktigheten kan den ena ända synnerligt väl vara kopplat på GND, evt. via en mätshunt, medan den andra ända fär en AC med tillräcklig frekvens och amplitude.

Så din förklaring är inte fullständig ändå - fastän den var bra.

Men om din sensor är av whetstone(hur det nu stavas)-brygga-typen blir det strax en annan sak.
keal

Inlägg av keal »

Det är en kristall med tre poler, en jord, en AC drivning och en inverterad AC drivning. De driver olika delar av kristallen som ska gå mot varandra för att förstärka varandras effekt. Drivningen är ~5-20V på en ~400pF last
svanted

Inlägg av svanted »

bistå gärna med beteckningen på komponenten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med fara för att vara petig:
Kristallen svänger alltså och utför något.

Med "Jord" menas nästan alltid en koppling till kapslingen och som sällan har någon inkoppling i kretsloppet.
Och där faller alla anledningar till att dubbeldriva.

Så hur är det?
Är det du kallar "Jord" i verkligheten en mittpunkt i kristallen?

Om det är kapslingen står jag fast vid mitt tidigare inlägg.
Skriv svar