Här är en bild på en likadan för er som undrar vad jag menar:

Tanken när jag köpte den var att kunna mäta upp olika bränslespridare och framförallt spänningskonstanten, alltså hur pass mycket flödet förändras om man ändrar matningsspänningen till spridarna.
Dock verkar det dessvärre inte som att man kan göra detta med denna testrigg i dagsläget så jag tänkte därför höra mig för hur jag lämpligast bygger om den (med en potentiometer och voltmeter eller liknande?) för att kunna utföra denna typen av tester också!
Det är alltså fyra stycken parallellkopplade anslutningskontakter på den för att man ska kunna prova upp till fyra spridare samtidigt.
Som jag ser det så är ju det enklaste att man bara kopplar en vanlig voltmeter parallellt med själva spridarna och sen sätter man en potentiometer (som klarar tillräckligt höga strömmar) i serie med allt ihop.
Problemet är bara det som jag ser det att denna typ av konstruktion sätter ganska höga krav på voltmetern som ska visa exakt samma spänning oberoende av pulslängd och frekvens?
Finns det över huvud taget någon voltmeter som klarar av detta?
Att bara montera en kondensator parallellt med voltmetern lär ju inte heller funka eftersom att denna inte bara kommer att dämpa pulståget till voltmetern utan även kommer att göra det samma med signalen till spridarna och då blir ju testet kasst i alla fall. Eller kan man kanske göra detta trotts allt om man sätter dioder i serie med voltmeter/kondensator?
Ett annat alternativ är ju att bara montera en BNC-hona i chassit till min bränslespridartestrigg som är kopplad parallellt med spridarna så man bara kan ansluta ett oscilloskop där. Fast samtidigt så vill man ju gärna ha allt i samma låda utan att behöva koppla in en massa externa enheter så egentligen så gillar jag inte riktigt den lösningen.
Genom att bara koppla en kraftig potentiometer i serie med spridarna så sänker man ju egentligen bara strömmen i kretsen (och på så sätt tvingar med spänningen) så allra bäst vore ju om man på något sätt kunde påverka transistorutgången från styrkortet direkt istället. Framförallt eftersom att man genom att variera resistansen i kretsen så kan man ju bara styra spänningen nedåt. För att det ska bli riktigt så bör man ju även kunna justera upp spänningen med. Området jag har tänkt mig är runt 9 - 15 volt.
Någon som har några tips?