Jag har experimenterat med väldigt billiga läsgafflar tidigare (har några tidigare trådar i ämnet).
Nu har jag införskaffat ett par finfina gafflar som till och med var lite dyra, ca 160 kr styck (mot tidigare ca 10-15 kr styck).
Främst för att de är inbyggda i ett chassi med monteringshål, skyddskomponenter i, lysdiod inbyggd och kommer med en smidig sladd,
så de blir praktiska att montera plus mindre trubbel att pyssla med dom. Tidigare läsgafflar satt på breadboards med massa kablage o motstånd.
Det är dessa
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _U25_P.pdf
Den har 4 kablar
Brun + (denna går till Arduinons 5V output).
Blå - (denna går till Arduinons GND).
Svart output 1 - Denna skickar ständigt signal och bryts först när den täcks (används inte).
Vit output 2 - Denna är ständigt av och skickar signal när den täcks över (det är denna jag använder).
Den ger nästan 5V ut som signal när den bryts, och för att få ner den till ca 2.4V som Arduino Mega vill ha in som signal
så måste jag sätta hela 8.54 MegaOHM mellan vit kabel och signal in till Arduinon.
Ett ganska knepigt värde, och varesig mer eller mindre fungerar att använda. Smidigast hade ju varit om det räckt med 10M Ω .
Det fungerar ju som det är nu,
men det jag undrar är om det på något sätt går att manipulera till det så att jag kan använda ett smidigare värde?

Mvh F