Standard mått mellan pcb och panel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dreamblade
Kontakt:

Standard mått mellan pcb och panel

Inlägg av Dreamblade »

Sökt men hittar inget vettigt i denna fråga(eller så är jag blind).

Jag har kollat runt en del på de komponenter jag behöver(brytare, display, uttag m.m) och de diffar en hel del i höjd, allt från 6.5mm till 14mm.
Jag är osäker på hur man brukar göra för lösa detta problem i och med panel.

Det finns ju visst spelrum på benen så om man utgår från de högsta komponenterna och sen fäster allt i panelen först innan man löder fast så bör det ju fungera.
Bör man göra distanser på de som är längst från kretskortet?
Finns det någon generell standard på mått mellan pcb och panel?
Eller letar man tills man hittar komponenter med ca samma höjd?

Erfarenheter från er andra?
limpan4all

Re: Standard mått mellan pcb och panel

Inlägg av limpan4all »

Det är en dålig men väldigt vanlig metod som ger dålig funktion med tiden.
All form av termisk påverkan skapar (mekaniska) spänningar i lödpunkterna tills dom går sönder, det kan ta 1 år eller >15 år men det kommer att gå sönder för eller senare, och med blyfria tenn går det fortare.
Ett bra lödförband har ingen mekanisk belastning alls. Men jag har sett riktigt välkonstruerade kort där det var en utfräst tunga som komponenter var lödda på, fräsningen var nästan 270 grader runt så att lödningarna var nästan helt avlastade och all stress togs upp av laminatet.
Att också notera allt som skall fästas i en panel skall vara fäst i panelen innan något löds alls. Så panelmonterade komponenter löds allra sist.
För militär utrustning så var det helt och hållet otillåtet med panelmonterade komponenter som var lödda till mönsterkort som också satt fast någon annanstans (mönsterkortet eller andra panelmonterade komponenter).

Men för att svara på din konkreta fråga, ja man placerar den längsta komponenten som likare sedan ser man till att allt annat blir lika långt...
Man sätter på andra toppar på tryckknappar (finns i 0,1mm delning på beställning MOK 1000st vanligen), man sätter på distansrör på lysdiodbenen. Man lyfter upp displayer med hjälp av olika långa stiftlister. Man utnyttjar stiftlister och honlister för att få variabla avstånd. Men ALLT utgår från den längsta komponenten (som man ibland måste konstruera bort för att man inte får till allt annat lika långt).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kollar jag min Anushri, sitter kontakter, omkopplare, tryckknappar och potentiometrar monterade på ett kretskort med en plexiglaspanel över sig. Panelen sitter på 10mm höga stand-offs.
Jag misstänker att tillverkaren har valt komponenter som haft lagom bygghöjd oavsett om det är potar, kontakter eller omkopplare. Det är väl ett jobb man får göra själv för egna byggen - kolla i kataloger och jämföra mått; för vissa komponenter är måtten mer kritiska än andra.

Bilder som bland annat visa potar utan gängor. Tryckknapparna är kanske enklare att fixa med då det inte spelar roll om de, helt nedtryckta sticker upp 1 eller 5 mm. Kontakterna är kanske likadant med. På potarna vill ha på en ratt som inte sitter 7mm upp i luften och vippomkopplarna vill de kunna vippa utan att de tar i.
IMG_6908.JPG
IMG_6905.JPG
IMG_6907.JPG
IMG_6906.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dreamblade
Kontakt:

Inlägg av Dreamblade »

bra tips och exempel.
Ska kolla på massa olika kretskort och se vad jag tycker verkar rimligt till mitt bygge.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

En variant är att försöka separera komponenterna med samma höjd till olika kort. Sen binder man samman korten med bandkabel eller dylikt.
Den metoden ger dig som konstruktör en väldig frihet att justera/ersätta komponenterna med tiden.
Skriv svar