Eeprom läsare / skrivare, div frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49

Eeprom läsare / skrivare, div frågor

Inlägg av cittra49 »

Har en cadillac deville 1997 som det inte funkar att programmera nyckeln till (fjärrlåsning) , använder jag min tech2 får jag fram "Eeprom error". Tydligen sitter detta i BCM (body control module) . Googlat runt lite och gissar på att eepromet ser ut som i denna tråden om man scrollar ner lite

https://mhhauto.com/Thread-W211-Instrum ... ew-problem

Finns säkert en massa olika varianter, men allt som jag googlat på när det gäller bilar och eeprom verkar ha liknande med 8 ben.

Min tanke är att plocka ur modulen, läsa in chippet i datorn, ladda över i ett nytt och löda dit och hoppas på det bästa :D

Finns ju 100 tals eeprom brännare och programvaror när man googlar runt, känns surt och köpa nåt och se stå med skägget i brevlådan
om läsaren inte funkar. Skulle behöva ett sånt "clips" för att läsa chippet innan man går bananas med lödkolven (SOIC?).

Aldrig sysslat med IC kretsar och bränning (köpte färdigbrända kretsar till flipperspelet), men känner att det vore lite kul att få liv i fjärrlåset
då skiten fryser hela tiden nu på vintern :lol:

Antar att det finns allt från kina för några 100:ingar till värsting för X antal 1000:lappar.

Vad använder ni själv som vet funkar med ok kvalitet och programvara? Har dator med win7, winxp och win8.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Eeprom läsare / skrivare, div frågor

Inlägg av mrfrenzy »

Förmodligen betyder inte felet att ditt EEPROM är trasigt utan snarare att datat blivit korrupt.

Detta händer på många bilmodeller 1995-2005 pga dåligt skriven mjukvara som inte tar hänsyn till att batterispänningen kan sjunka mitt i en skrivning (tex då man kör startmotorn).
Att kondensatorerna är 20 år gamla ökar risken för liknande fel.

Att byta mot ett nytt chip lär inte hjälpa utan du måste ha tag på en bcm med intakt data.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har du verkligen ingen funktion för att skriva ny mjukvara till det via tech2 ?

Tech2 är ju inte helt användarvänlig..
cittra49

Inlägg av cittra49 »

Kanske kan va så, men bilen funkar fint för övrigt med passlock systemet som också är lagrat i BCM:en, byter man BCM måste man även programmera om den till att matcha bilen med utrustning / vin kod, inga felkoder när man scannar, så är all data kan inte va korrupt, men det kan ju va nåt annat i BCM som är kass naturligtvis. Bra tanke där :tumupp: . Får plugga in tech2 nån dag och se om det är nån annan inställning man kan ändra i BCM och se om man får eeprom error där också. Har inte gått att programmera nyckellåset på de 6 åren jag haft bilen , men först förra veckan jag testade att programmera den med hjälp av tech2 (som är en felkodsläsare / programmerare avsedd för GM bilar).

Glenn du har helt rätt, den är allt annat än användarvänlig, för att programmera om databoxar och liknande måste man ha tillgång till GMs databas och ladda in i instrumentet först och sen in i bilen. Sneglat lite på HPtuners programvara / hårdvara, där kan man programmera om det mesta verkar det som utan GMs inblandning.
Senast redigerad av cittra49 25 februari 2019, 10:16:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan f.ö berätta att min ena saab hade felmoeddelande om korrupt firmware i ACC-enheten (alltså panelen), försökte programmera med tech2, hjälpte inte.. bytte enheten, hjälpte inte.. då fick jag ett tips om att en avärgad kabel till trycksensorn kunde orsaka detta fanomen.. meckade mej ner till sensorn, konstaterade avbrott, lagade och plötsligt var inte firmwaren korrupt..
Skriv svar