Första gången - en gura av Illuwatar (guran klar)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bra val med båtfernissa. Jag har för mig att den lacken inte blir sådär klibbig som en del lack blir. Det borde passa bra till en gitarr-kropp.
"Tur att man har andra projekt på gång så man inte blir less på att vänta."
Då blir man även fortare klar med de andra projekten.
Det är ingen vidare underhållning att titta på färg som torkar..
Jag har aldrig testat att blanda bets med T-röd. Det borde väl bli lite extra rött då? I detta fall gör det ju inget, men det finns ju färger som inte ser så bra ut om man blandar i rött.
"Tur att man har andra projekt på gång så man inte blir less på att vänta."
Då blir man även fortare klar med de andra projekten.
Det är ingen vidare underhållning att titta på färg som torkar..

Jag har aldrig testat att blanda bets med T-röd. Det borde väl bli lite extra rött då? I detta fall gör det ju inget, men det finns ju färger som inte ser så bra ut om man blandar i rött.
- Illuwatar
- Kontakt:
Det lilla röda i T-röd gör nog ingen skillnad. Den bets jag använder skall spädas med T-sprit enligt instruktion.
Jag har inte stannat av i gitarrbyggandet, det är bara så att lackningen tar sin tid. Lägg på ett lager - torka i minst ett dygn - våtslipa - låt torka igen - upprepa från början (tills man får ett jämt och fint lager). Asken är i detta fall ett jobbigt träslag i och med att det är så mönstrat, vilket skapar ojämnheter i lacken som måste fyllas upp. I och med att träet skall synas kan man inte spackla bort ojämnheterna, utan lacken får göra jobbet.
Här är i alla fall en bild på pågående lackjobb:

Jag har också börja få till designen av stärkaren, så pass att vissa kritiska delar har införskaffats:

Resten av delarna går att köpa på vanliga ställen som Elfa och liknande; en del komponeneter finns redan i förrådet hemma. Högtalaren är en Jensen 12" (modell C12N). Valet föll på denna då den har bra känslighet, vilket är till fördel när man bara har 10W att leka med i slutsteget. Förstärkaren kommer förstås få lite specialfinesser (annars vore det inget Illuwatar-bygge). Följande egenskaper har jag tänkt mig:
* Slutsteg - push-pull med 2 x EL84 för ca 10W uteffekt.
* Två försteg med mixningsfunktion (två ingångar, båda kan användas och höras samtidigt). Ena försteget för gitarr, det andra för linjesignal (mp3-spelare, CD-spelare osv).
* Gitarrförsteget baserat på en design från AX84.com med dubbla gain-steg och klassisk Fender-tonstack (low-mid-high).
* Linjeförsteg av SRPP-typ med tonkontroll (bas - diskant).
* Inga halvledare i audio-linjerna (ECC83 i gitarrsteget, ECC82 i linjesteget).
* Halvledare används däremot i hjälpkretsarna.
* Konstantströmgeneratorer i stället för katodmotstånd i slutsteget.
* Elektronisk stabilisering av anodspänningarna i förstegen och drivsteget.
* Ett diskantelement som komplement till Jensen-tolvan med eget slutsteg och högpassfilter (justerbar nivå). Denna blir chip-baserad. Tanken är att kunna använda stärkaren för att spela vanlig musik vid fester och dylikt. Vid gitarrspel vrider man bara ner diskantnivån till "0", så blir det en normal gurastärkare.
* Belyst frontpanel (bara Fagge kan fräsa tunna linjer i plexi...).
Jag har inte stannat av i gitarrbyggandet, det är bara så att lackningen tar sin tid. Lägg på ett lager - torka i minst ett dygn - våtslipa - låt torka igen - upprepa från början (tills man får ett jämt och fint lager). Asken är i detta fall ett jobbigt träslag i och med att det är så mönstrat, vilket skapar ojämnheter i lacken som måste fyllas upp. I och med att träet skall synas kan man inte spackla bort ojämnheterna, utan lacken får göra jobbet.
Här är i alla fall en bild på pågående lackjobb:

Jag har också börja få till designen av stärkaren, så pass att vissa kritiska delar har införskaffats:

Resten av delarna går att köpa på vanliga ställen som Elfa och liknande; en del komponeneter finns redan i förrådet hemma. Högtalaren är en Jensen 12" (modell C12N). Valet föll på denna då den har bra känslighet, vilket är till fördel när man bara har 10W att leka med i slutsteget. Förstärkaren kommer förstås få lite specialfinesser (annars vore det inget Illuwatar-bygge). Följande egenskaper har jag tänkt mig:
* Slutsteg - push-pull med 2 x EL84 för ca 10W uteffekt.
* Två försteg med mixningsfunktion (två ingångar, båda kan användas och höras samtidigt). Ena försteget för gitarr, det andra för linjesignal (mp3-spelare, CD-spelare osv).
* Gitarrförsteget baserat på en design från AX84.com med dubbla gain-steg och klassisk Fender-tonstack (low-mid-high).
* Linjeförsteg av SRPP-typ med tonkontroll (bas - diskant).
* Inga halvledare i audio-linjerna (ECC83 i gitarrsteget, ECC82 i linjesteget).
* Halvledare används däremot i hjälpkretsarna.
* Konstantströmgeneratorer i stället för katodmotstånd i slutsteget.
* Elektronisk stabilisering av anodspänningarna i förstegen och drivsteget.
* Ett diskantelement som komplement till Jensen-tolvan med eget slutsteg och högpassfilter (justerbar nivå). Denna blir chip-baserad. Tanken är att kunna använda stärkaren för att spela vanlig musik vid fester och dylikt. Vid gitarrspel vrider man bara ner diskantnivån till "0", så blir det en normal gurastärkare.
* Belyst frontpanel (bara Fagge kan fräsa tunna linjer i plexi...).
- Greensilver
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
Designen från AX84.com använder ECC83, därav valet. Varför uppfinna hjulet på nytt? Jag vill ha något som redan är testat - risken finns ju alltid att hjulet blir ovalt om man försöker på nytt...
Totalt används två rör i gitarrförsteget och ett som buffert i mixerdelen. Linjeingången använder ett ECC82 istället (samma design som min tidigare linjeförstärkare - se min hemsida).
Även drivsteget till förstärkaren använder ECC83 - det är en enkel design från Elektor. Där har jag dock ersatt katodmotstånden hos slutrören med konstantströmsgeneratorer.

Även drivsteget till förstärkaren använder ECC83 - det är en enkel design från Elektor. Där har jag dock ersatt katodmotstånden hos slutrören med konstantströmsgeneratorer.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
Mer lackning och slipning - börjar bli tradigt detta. Har dock startat med måttandet av stärkaren och mätt upp fronten. Kabinettet blir av traditionell typ med öppen baksida och elektroniken i taket (rören hängandes nedåt). Jag har även rotat i mitt förråd och hittat passande toroidtrafos för glöd/diskantstärkaren och för högspänningen (en 50VA, 2 x 115VAC - finns på både Elfa och Electrokit). Bygger man rörstärkare smart slipper man dyra anodtrafos (en passande Hammond skulle gå på över 800:-, Elektrokits toroid kostar under 300:-). Under hela detta bygge är det tänkt att hålla kostnaderna nere, därav användandet av "vanliga" delar så långt det är möjligt.
- Illuwatar
- Kontakt:
Ytterligare ett lager lack pålagt - det börjar närma sig slutet på denna tradiga process. Den största delen av dagen har dock gått åt till detta:

Trots värmen sågade jag till alla delar till stärkarlådan och har monterat ihop grundstommen. Fronten måste borras och sågas innan den monteras. Allt är gjort av 16 mm MDF förutom fronten som är 20 mm. Hela lådan är stagad med fyrkantsstav av furu för att få bra styrka och styvhet. Jag vet att "fina" gitarrstärkare använder furu till lådan, men eftersom detta material fanns hemma, så ville jag inte kosta på något nytt. Dessutom är MDF mer resonansdött än motsvarande furu, så förhoppningsvis blir ljudet inte lika färgat av lådans material. När all montering är klar skall alla skruvskallar spacklas över innan den kläs med lämpligt material.

Trots värmen sågade jag till alla delar till stärkarlådan och har monterat ihop grundstommen. Fronten måste borras och sågas innan den monteras. Allt är gjort av 16 mm MDF förutom fronten som är 20 mm. Hela lådan är stagad med fyrkantsstav av furu för att få bra styrka och styvhet. Jag vet att "fina" gitarrstärkare använder furu till lådan, men eftersom detta material fanns hemma, så ville jag inte kosta på något nytt. Dessutom är MDF mer resonansdött än motsvarande furu, så förhoppningsvis blir ljudet inte lika färgat av lådans material. När all montering är klar skall alla skruvskallar spacklas över innan den kläs med lämpligt material.
"push-pull med 2 x EL84 för ca 10W uteffekt."
"bara har 10W att leka med i slutsteget."
EL84 i push-pull ger kanske 10W rent, men vem vill spela rent med en elgitarr?
http://www.18watt.com spelar enkelt ikapp med en trummis.
Gitarren ser skitsnygg ut! Jag ska ordna något liknande, men det är ju det här med finansiering
/Bengt
"bara har 10W att leka med i slutsteget."
EL84 i push-pull ger kanske 10W rent, men vem vill spela rent med en elgitarr?

http://www.18watt.com spelar enkelt ikapp med en trummis.
Gitarren ser skitsnygg ut! Jag ska ordna något liknande, men det är ju det här med finansiering

/Bengt
- Greensilver
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
Har inte blivit mycket löda ännu. Mest påminner det hela om ett möbelsnickeri. Det är första gånen för mig som ett elektronikprojekt har innehållit så mycket träjobb. Stärkarlådan är i alla fall långt gången, nästan helt klar när det gäller grundkonstruktionen. Återstår spackling av några skruvskallshål, målning och inklädning. Sedan montering av handtag, hjul och högtalarelement.

Gitarren har fått sitt sista lacklager, så nu måste den torka ordentligt innan slutfinishen kan fixas. Det blir att våtslipa med successivt finare papper (har hittat papper upp till finhetsgrad 2000) och därefter polera i flera steg (vet ej ännu med vad).
Lite elektronik har det dock blivit - håller nämligen på att cadda ett mönsterkort för strömförsörjningen och bias-regleringen till förstärkaren. Det blir inte en helt trådvirad lösning i och med att "Elfa"-komponenter kommer användas i stor utsträckning (och deras högspännings-lytar är av PCB-typ). Sedan används lite halvledare i form av transistorer (bias-reglering och högspänningsregulatorer) och spänningsreggar (till glöd och diskantfilter/slutsteg). Sådant passar bättre på ett kretskort.

Gitarren har fått sitt sista lacklager, så nu måste den torka ordentligt innan slutfinishen kan fixas. Det blir att våtslipa med successivt finare papper (har hittat papper upp till finhetsgrad 2000) och därefter polera i flera steg (vet ej ännu med vad).
Lite elektronik har det dock blivit - håller nämligen på att cadda ett mönsterkort för strömförsörjningen och bias-regleringen till förstärkaren. Det blir inte en helt trådvirad lösning i och med att "Elfa"-komponenter kommer användas i stor utsträckning (och deras högspännings-lytar är av PCB-typ). Sedan används lite halvledare i form av transistorer (bias-reglering och högspänningsregulatorer) och spänningsreggar (till glöd och diskantfilter/slutsteg). Sådant passar bättre på ett kretskort.
- Illuwatar
- Kontakt:
Lite shopping idag - var på HIFIKIT och införskaffade återstående högtalarmaterial: diskantelement, skyddsgaller för tolvan, lådhörn i svart plast och anslutningsterminaler av skruvtyp. Så nu har jag alla delar förutom klädseln. Har även verifierat med Sam's Motor gällandes slippapperet. Jag borde ha det till helgen, då blir det avslutande lackslipning med efterföljande polering. Måste bara hitta passande polermedel (det blir till att titta i biltillbehörsbutiker igen)...