Jag hade för nåt år sedan lovat att inte dra igång fler projekt men nu gör jag det ändå

På grund av mina problem i samband med min transistortestare (KTT) så tvingades jag lära mig lite saker och speciellt gällde detta hur slutsteg jobbar.
För att ett slutsteg skall funka bra krävs nämligen att det kan sinka lika bra som det kan sourcea men eftersom sourcening (ström ut) är så mycket enklare att förstå än ström in (sink) så hade jag problem ett tag.
Vad jag dock trodde mig förstå var att om inte source-impedansen är lika som sink-impedansen så drivs till exempel inte en kondensator till den kurvform man önskar.
Så det gäller alltså att slutsteget kan sourcea lika bra som det kan sinka och jag lyckades lära mig hur man kunde bygga en förstärkare för detta.
Det roliga är att jag lyckades bygga en förstärkare som kunde driva en last modell högtalare trots att förstärkaren hade enkel matningsspänning.
Jag kallar min lösning Single-End Push-Pull.
Detta för att den bara nyttjar enkel matningsspänning SAMTIDIGT som det är ett komplementärt steg.
Jag får till denna något speciella variant genom att nyttja Zener-diod på utgången (i original nyttjade jag batteri!)
Zenern har dels till uppgift att normalisera utspänningen jämfört med noll dels ska den sinka ström från lasten och det gör den via sin inbyggda diod.
Mha Zenern så kan man alltså både sourcea och sinka med enkel matningsspänning.
Jag har alltså missat denna tingest i min rörförstärkarportfolio, förstärkaren avser dels möjliggöra hörlurslystning (pA) från dator dels driva småhögtalare (PA) bredvid datorn, omkoppling mellan pA och PA sker automatiskt när 6,3mm telepropp förs in i telepropphonan.
MVH/Roger
PS
Jag tycker det är för lite kombinationer av ny och gammal teknik, varför måste allt vara så renodlat jämt?