Datorn låter annorlunda om jag skrollar
Jag länkar till min gamla tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=8400
Jag har ett väldigt intressant ljud från en transformator i en maskin på jobbet, det låter som oscillerande tryckluft med väldigt hög volym.
Jag ska nog spela in ljudet när min semester är slut.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=8400
Jag har ett väldigt intressant ljud från en transformator i en maskin på jobbet, det låter som oscillerande tryckluft med väldigt hög volym.
Jag ska nog spela in ljudet när min semester är slut.
Både min stationära dator och laptopen ger ibland ifrån sig ett ganska tyst högfrekvent jobbigt tjutande ljud när processorn belastas.. Det kan vara t.ex. när man scrollar, minimerar/maximerar fönster, kompilerar program, etc.
Jag skulle gissa att det kommer från systemhögtalaren (dendär lilla som bara piper), men frågan är vad som orsakar det..
Ljudet låter lite som det högfrekventa tjutande många TV-apparater ger ifrån sig när de är "idle", fast oscillerande på något sätt, inte konstant som TV:ns ljud..
Och ljudet hörs som sagt bara ibland...
Min 12V-laddare till laptopen (cig-uttag) ger ifrån sig ett liknande ljud när den belastas för hårt.. (Mao. när datorn är igång och batteriet laddas samtidigt, då drar den 5-6A@20V)
edit: Det kanske är nätdelen i datorn som låter då iofs... Eftersom laptop-laddaren också tjuter mera när processorn belastas... Om processorn drar mer ström så tjuter det ju mer isf...
Jag skulle gissa att det kommer från systemhögtalaren (dendär lilla som bara piper), men frågan är vad som orsakar det..
Ljudet låter lite som det högfrekventa tjutande många TV-apparater ger ifrån sig när de är "idle", fast oscillerande på något sätt, inte konstant som TV:ns ljud..
Och ljudet hörs som sagt bara ibland...
Min 12V-laddare till laptopen (cig-uttag) ger ifrån sig ett liknande ljud när den belastas för hårt.. (Mao. när datorn är igång och batteriet laddas samtidigt, då drar den 5-6A@20V)
edit: Det kanske är nätdelen i datorn som låter då iofs... Eftersom laptop-laddaren också tjuter mera när processorn belastas... Om processorn drar mer ström så tjuter det ju mer isf...
Precis som jag sa i tråden Chribbe76 länka till, så är det så gott som alltid en effektdrossel (spole) som orsakar dessa ljud. I datorer finns det mängder med switchregulatorer, samtliga har en effektdrossel som fixar det magiska med att byta arbetsspänning med hög verkningsgrad (sök mer på buckregulator eller step-down om detta lät intressant
).
Jag har själv upplevt detta irriterande ljud när man gör något grafikt tungt arbete (scrollar exempelvis). Jag stack ner örat i burken och kom fram till att det måste komma från grafikkortet. Troligvis en av switchregulatorerna där som bråkar alltså. Tröttnar man så är det bara att lacka skiten.

Jag har själv upplevt detta irriterande ljud när man gör något grafikt tungt arbete (scrollar exempelvis). Jag stack ner örat i burken och kom fram till att det måste komma från grafikkortet. Troligvis en av switchregulatorerna där som bråkar alltså. Tröttnar man så är det bara att lacka skiten.
- Greensilver
- Kontakt:
Det finns sprayburkar med lack som är väldigt bra till sådana grejor...
När min TV som jag hade haft ett tag, började att ge ifrån sig högfrekvensaljud så ringde jag till inköps stället (hade garanti tid kvar) och de kom hem till mig och spraya lack på högspänningsdelen och kraftdelen i TV.
Efter det så försvann det!
När min TV som jag hade haft ett tag, började att ge ifrån sig högfrekvensaljud så ringde jag till inköps stället (hade garanti tid kvar) och de kom hem till mig och spraya lack på högspänningsdelen och kraftdelen i TV.
Efter det så försvann det!

Jag har råkat ut för liknande irriterande ljud från högtalare/hörlurar när jag scrollat.
De mest irriterande ljuden jag råkat ut för var dock röster i hörlurarna, väldigt väldigt svaga men ibland kunde man urskilja vad som sas. Jag slog på radion en gång för att se om det kunde vara någon radiokanal men jag lyckades inte hitta någon som passade. Sedan jag flyttade har jag inte hört fler röster fast jag använder exakt samma prylar.
Det borde gå att bygga något filter som tar bort sånna här ljud? Kanske även det låga brummande som brukar höras bara högtalarna är ikopplade?
De mest irriterande ljuden jag råkat ut för var dock röster i hörlurarna, väldigt väldigt svaga men ibland kunde man urskilja vad som sas. Jag slog på radion en gång för att se om det kunde vara någon radiokanal men jag lyckades inte hitta någon som passade. Sedan jag flyttade har jag inte hört fler röster fast jag använder exakt samma prylar.
Det borde gå att bygga något filter som tar bort sånna här ljud? Kanske även det låga brummande som brukar höras bara högtalarna är ikopplade?
@ Jeppsson: Du råkar inte veta vad dessa sprayer heter? Är de inte allt för dyra skulle man ju köra med sånn lack i alla burkar man bygger bara för att höja kvalitén något.
@ Ensten: Väntade bara på den kommentaren!
För att verifiera att jag inte höll på att bli tokig lät jag flera andra lyssna på rösterna och även de kunde höra dem.
@ Ensten: Väntade bara på den kommentaren!
För att verifiera att jag inte höll på att bli tokig lät jag flera andra lyssna på rösterna och även de kunde höra dem.

Vet ej om det är samma som dom använde men det finns liknande på elfa...
Skyddslack HPA 200ml - 139kr exkl moms
Sen finns alltid Kjell.com som är ett billigare alternativ...
Skyddslack T7 200ml Teslanol - 59kr inkl moms
Skyddslack T7 400ml Teslanol - 79kr inkl moms
/ Jeppsson
Skyddslack HPA 200ml - 139kr exkl moms
Sen finns alltid Kjell.com som är ett billigare alternativ...
Skyddslack T7 200ml Teslanol - 59kr inkl moms
Skyddslack T7 400ml Teslanol - 79kr inkl moms
/ Jeppsson