andenn91 skrev:Jag har även hoppat en bra bit fram i elläran också pga min far hade problem med "nollan" i hemmet. Försökte googla och läsa mig till exakt vad den gör men har inte riktigt förstått helheten med den. Elektrikerna på jobb kallar den för "avloppet" eftersom den leder tillbaka strömmen till transformatorn(?). Men vad jag har förstått så har vi växelspänning i våra hem och då borde strömmen även gå tillbaka till huset via "nollan", eller?
Jag är inte elektriker, men så här förstår jag det:
Nollan sitter ihop med jorden (i elcentral eller i transformatorstation beroende på om det är fyrledar- (TN-C) eller femledarsystem (TN-S)). Växelspänningen svänger runt nollan och driver därför en ström med varierande riktning genom lasten och tillbaka genom nollan. Nollan (i TN-S-system) eller nollan och sedan PEN (i TN-C-system) är alltså återledare för strömmen, men i båda riktningar så att säga.
Detta gäller förenklat om man bara tittar på en fas. Egentligen kan även andra faser agera återledare, men det kanske är lite överkurs till att börja med.

Dock är det det här som gör att man kan få mycket "intressanta" effekter om nollan glappar, med 400 V (spänningen mellan två faser) i väggutaget där hemma.
Kolla in artikeln om
jordningssystem på Wikipedia.
Hoppas att jag har lyckats hålla tungan rätt i mun nu med beteckningarna för de olika systemen; om inte så hoppas jag att någon med mer koll kan rätta mig.
Edit: förtydligade och la till lite mer info.