Electronic simuleringsprogram

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
redrum_orginalet

Electronic simuleringsprogram

Inlägg av redrum_orginalet »

Tjenis!

Någon som har något bra tips på simuleringsprogram så att man kan simulera sin electronic innan man bygger det?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Multisim finns det ett som heter (uppföljaren till elelctronic workbench)
Sedan skall det finnas ett som heter Spice. Detta har jag aldrig hittat men Multisim fungerar fint.
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Jag använder pSpice och tycker det fungerar bra...
Det finns en studentversion att ladda hem gratis på www.orcad.com
Gratisversionen har visserligen en del begränsningar, men småprojekt funkar fint. Sen finns det nog vassare varianter ute på nätet för dom som söker...
Rollo

Inlägg av Rollo »

Ingen som vet något liknande program fast där man kan använda sina PICar och importera koden etc.? Skulle vara väldigt trevligt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har testat både MultiSim och OrCad 9 (baserad på Spice). Båda fungerar acceptabelt tills kretsarna blir lite mer exotiska. Enligt OrCad fungerar inte min rörbaserade hörlursförstärkare. Ändå har jag använt den en hel del...;)

Simuleringsprogram duger till att testa ideer och enklare konstruktioner. Man skall dock inte lita helt på resultatet från simulatorn - bygg kretsen på riktigt för att verkligen se att det fungerar. Digitala kretsar är lättare att simulera - de passar bättre in i en datorbaserad miljö.
redrum_orginalet

Simuleringsprogram

Vilket är lättast att arbeta med?
Multisim eller Pspice?
evert2

Inlägg av evert2 »

precis

Min erfarenhet av ElectronicWorkbench är att den kan vara lite "svår" med analoga kretsar. Utfallet i verkligheten kan vara att kretsen fungerar fastän inte modellen i simuleringen gör det.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag tycker multisim är enklare att använda.
Jag har haft problem att bara simulera en spänningskälla och ett motstånd i pSpice.

Men om jag har fattat det rätt så kan man göra mycket mer avancerade saker i pSpice.
NewCurrent

Inlägg av NewCurrent »

Jag använder Proteus, Fungerar utmärkt med PIC simulering. Lägger in hex filen och kopplar upp med de kring komponenter man tänkt använda.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Spice kan också vara lätt att använda - om det finns en bra frontend till programmet. Måga grafiska simulatorer (inklusive MultiSim) använder Spice simuleringsmotor för den analoga delen. OrCad som jag nämde tidigare är en Spice-simulator som är hyfsat enkel att använda.
redrum_orginalet

Simuleringsprogram

Tjenis!

Jag har fixat mej ett multisim electronic workbench men jag får inte transistorerna att funka. Finns där någon inställning man skall göra för att få dom att funka.
Skriv svar