Har varit på jakt efter en liten svarv under det senaste halvåret. Kravlistan var lite komplex så utbudet var begränsat.
Främsta stötestenen var storleksbegränsning då jag har ont om plats samt endast ett utrymme med trägolv att nyttja. Detta gjorde att större maskiner avskrevs tidigt. Jag scannade blocket och tradera efter allt mellan Emco compact, julasvarvar men framförallt hederliga Blomqvistare.
Jag hade iaf tiden på min sida då det snarare var ett begär än ett behov av en svarv.
För några dagar sedan så dök det upp ett lovande objekt på nära håll. Jag var först på telefonen och dagen efter hämtades ett stycke smutsig men av allt att döma i bra skick, maskin.
Det är en BS600 som stått hos en konstruktör som enligt egen utsago främst svarvat POM i den. Mycket verktyg ingick(bilder kommer längre ned) men även tillbehör i form av spännhylsor, komplett drevsats, planskivor, extra trebackchuck och lite annat godis.
Den är smutsig och täckt av ett segt lager av olja och spånor och smuts på i princip samtliga ytor så ett skapligt omfattande rengöringsarbete väntar.
Jag kommer inte att göra någon helrenovering i första taget utan fokusera på att få den i bruksskick. Den startar och går och känns tight och fin i spindeln.
En ommålning kommer krävas om den ska bli fin men det får vänta tills jag har mer tid.
Vid hemkomst och med dubbdocka avtagen.
Någon som vet hur man använder prylarna längst upp till höger i lådan?
Lite verktyg

En fin beläggning av spånor, gammal intorkad olja och damm. Målet är att få bort från alla ytor där det kan ställa till problem.
En varning är på sin plats. Det här kommer inte att gå i en rasande takt. Väntar barn nummer två de kommande veckorna så efter det blir det säkert ytterst sporadiska uppdateringar ett tag. Tanken är att det här får lov att bli min tillflyktsort i kaoset som antagligen kommer som jag kan ta till någon gång ibland.
Har lite småidéer om vad jag ska ha svarven till men inga stora planer. Nummer ett är för att lära mig något nytt och ha kul på vägen.