Jag lyckas inte få någon AVR-programerare att fungera :'(

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ytterligare en OT-parentes: Har ni föresten sett vad det står när Windows 2000 bootar upp? "Baserad på NT-teknologi", dvs: "Baserad på ny teknologi-teknologi" :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fortsätter Off-topic med klassikern:

Keyboard error or no keyboard present.
Press F1 to continue.

WinNT 4 är ett hemskt OS, särskillt när det gäller musikproduktion, eftersom det såna extrema timing-problem. (Tidsdelningen som spökar.) Inte konstigt att uppföljaren fick heta Windows 2000 istället för NT 5....

Win98SE är enligt mig det bästa OS Microsoft har gjort. Men det har en störande detalj:
Ska man läsa in någon ny drivrutin så förutsätter Win98 att man vill läsa från diskett. Det tar flera sekunder av "EEEK EKEKEKK"-ljud från diskettstationen innan man tillåts välja en annan enhet. Usch.. :?

Vi kanske borde starta en "Nostalgi-OS"-tråd? :D
farskost

Inlägg av farskost »

Nu har jag lånat hem ett Oscilioskop från jobbet för att kolla om jag får några signaler. och efter lite trixande fick jag både signaler in och UT från processorn.. men datorn klagade fortfarande att den inte kunde hitta kretsen och det gick inte att göra något. och sedan helt plötsligt la den av att svara. och då gick jag o la mig.

men är det någon som haft liknade problem och hittat en lösning?? jag ska testa med en annan avr i kväll när jag kommer hem iaf

//St
farskost

Inlägg av farskost »

Nu börjar detta bli riktigt skummt, jag kollade med oscillioskop och fick efter ett tag processorn att skicka ut något svar, men datorn tolkade inte detta, men det sutade den med efter ett tag. har testat att använda flera processorer, men alla reagerar på samma sätt. dvs ger ut ett brus på den port där svaret till datorn skulle ha kommit.

Börjar luta åt att köpa en programerare eller något liknade : \

//St
Användarvisningsbild
gibbles

Inlägg av gibbles »

Har haft liknande problem som dig.

Mitt tips är att du återgår till parallellkabeln. Offra seriekabeln om du måste - den fungerar ju inte ändå. Sedan skippar du motståndet på MISO, eller väljer ett relativt litet. Jag hade problem med att datorn inte uppfattade svaret från AVR'en, ens med uppsnyggad signal, om det satt ett motstånd på MISO.

Edit: stvafle
farskost

Inlägg av farskost »

Ok, då blir det återigen att löda lite.. men nu får man hoppas att det börjar leva med processorn. tackar för tipset, återkommer när jag byggt en ny kabel : )

//St
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Som tröst kan jag nämna att en AVR nästan är oförstörbar. Min första misshandlade jag våldsamt. Polvände matningen fel minst två gånger så den luktade illa, drev lysdioder direkt från portarna utan begränsningsmotstånd m.m. och den prollen (at90s2313) lever än idag :)
farskost

Inlägg av farskost »

Ok, skönt att höra.. för en av minna fick utstå en del saker, när jag lyckades kortsluta spänningen rakt igenom den när jag av misstag satte den en rad för långt ner på experimentplattan : D

ska bygga kabeln i morgon o se om man kan få det att fungera då, har inte hunnit nu i helgen, men på jobbet borde man kunna hitta en ledig stund för det arbetet ; P

//St
Skriv svar