Hej! Jag har en iAudio x5 mp3spelare som jag skulle vilja använda till att spela in tal via hörsel/tele-slinga med.
Mikrofonen som tar upp ljud via teleslingan ger dock ingen märkbar signal in via line-in pluggen i mp3spelaren. (det fins ingen mic-ingång)
så jag behöver bygga mig en liten förstärkare. en enkel.
finns det någon som har en ritning på en sådan?
några övriga tips angående ämnet?
jag är nybörjare inom elektronik, iaf angående hur man kopplat ihop komponenter till något som funkar. dock har jag en del lödkunskaper. (har chippar några xboxar med utmärkt resultat.)
Liten förstärkare
- Housepainter
- EF Sponsor
- Turbosharp
checka kjell och companys hemsida www.kjell.com. dom har små enkla förstärkare, både i byggsats och färdigt. annars kan man ju säkert knåpa ihop nått själv =) sök på forumet eller google kanske
- Housepainter
- EF Sponsor
jag har googlat i mängder de två senaste dagarna. det har inte gått så bra, så jag tänkte att ni kanske har lite tips på sidor.
jag har fått tag på en liten ritning via en bekant. handskriven på en liten bit papper. den inbegriper en transistor som heter BC548C, 3 kondensatorer på 10microFarad och 3 olika motstånd, 100k 820 och 4,7 ohm.
Jag har inte en transistor av typ BC548C. dock har jag en som heter BC547B. kan jag ta den istället?
jag har heller inte ett motstånd på 4,7 ohm. enligt ritningen skall det sitta mellan emittern och jord. kan jag byta detta värde mot något annat? När jag söker på elfa får jag inte upp något motstånd i den storleken, förutom ytmonterat.
Tanken är att man skall driva förstärkaren med ett AA batteri.
Ni vet säkert hur detta ser ut när ni läser, hoppas jag på. hur brukar ni rita upp scheman? jag hade kanske kunnat rita upp den skissen jag har om jag bara visste hur. funkar paint? lite krångligt va?
jag har fått tag på en liten ritning via en bekant. handskriven på en liten bit papper. den inbegriper en transistor som heter BC548C, 3 kondensatorer på 10microFarad och 3 olika motstånd, 100k 820 och 4,7 ohm.
Jag har inte en transistor av typ BC548C. dock har jag en som heter BC547B. kan jag ta den istället?
jag har heller inte ett motstånd på 4,7 ohm. enligt ritningen skall det sitta mellan emittern och jord. kan jag byta detta värde mot något annat? När jag söker på elfa får jag inte upp något motstånd i den storleken, förutom ytmonterat.
Tanken är att man skall driva förstärkaren med ett AA batteri.
Ni vet säkert hur detta ser ut när ni läser, hoppas jag på. hur brukar ni rita upp scheman? jag hade kanske kunnat rita upp den skissen jag har om jag bara visste hur. funkar paint? lite krångligt va?
- Housepainter
- EF Sponsor
det blev denna. funkade alldeles utmärkt. http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... cmmic.html