Datorn låter annorlunda om jag skrollar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead

Datorn låter annorlunda om jag skrollar

Inlägg av Radiohead »

Hej

Datorn jag sitter vid nu låter annorlunda när jag skrollar på en webbsida. Något går ljud går upp i frekvens. Jag hör ett vinande och en ton, tonen stiger. Kan det vara fläkten och dess sus som hörs? Eller snurrar fläkten för långsamt för att låta som en ton? Kan det vara hårddisken?

Hur som helst tycker jag det är märkligt att det sker så snabbt. Blir processorn så mycket varmare så snabbt att fläkten kan reagera så snabbt som den gör? Det är en liten skillna, det ska erkännas, men jag hör den.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Bildskärmen kanske?

Enklast är väl att börja med att kontrollera var ljudet kommer ifrån.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har samma fenomen och tror mig vara säker på att det är bildskärmen. För ett tag sedan gjorde jag lite tester och fann att det verkade ha att göra med olika ytor av olika fäger som visades på skärmen. Vore som sagt kul att få höra vad detta beror på. Har funderat på att starta en tråd själv om detta.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det var ungerfär det jag var inne på med olika färg på olika ytor. Har för mig att jag också fått det fenomenet på någon gammal dator.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Jag har haft exakt det problemet men det har kommit och gått.. Mitt ljud har dock kommit från högtalarna..
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Jag hade nåt lustigt ljud när jag scrollade för ett tag sen, har för mig att det var mussladden som låg inteill och kanske tillomed virad runt högtalarkabeln.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

En fråga bara, om du minimerar och maximerar ett fönster får du samma ljud då?
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag hade samma problem med en dator.
Det visade sig vara nätaggregatet som var en budgetmodell.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

På mina dator var det samma ljud vid minimering...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ljud som kommer från ljudkortet är oftast störningar från grafikkortet eller vad det nu är som annvänds när man hör ljudet, förvånad över att man inte har mera störningar i ljudkorten i en sådan elektroniks skitig miljö
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Det är en platt skärm och högtalarna är avslagna.

På min egen dator däremot tjuter det lite från skärmen när man visar text (kraftigt skiftande ljusintensitet är väl anledningen).

Låter märkligt att nätagget skulle kunna ge ifrån sig ljud som variererar när man scrollar, den ligger ju alltid på samma frekvens som strömmen i väggen. Iofs så kan det vara så att ljudet bara blir starkare, svårt att höra vid hög frekvens och om man är dålig på musik.

Ljudet på datorn jag sitter vid, som frågan handlar om, kommer definitivt någonstans ifrån "burken". Jag vet att jag skulle kunna öppna och kolla, men vem orkar det när det är så fint väder. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix, om det kommer från nätaggregatet så switchar den efter behov, och om man har något som är löst i en spole eller en keramisk kondensator med taskigiga egenskaper så hör det om något av delfrekvenserna kommer in i det hörbara området, en anledning till att ha ingjutna spolar och transformatorer i sådanna nätagg
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Såna ljud kan också komma från switchregulatorer på moderkortet eller grafikkortet, och då kan ljuden varierar beroende på hur mycket processorn eller gpun arbetar.

Har ett extremfall av det problemet i min laptop, piper som tusan i vissa situationer - t.ex. med flash-reklam på vissa websidor.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kommer missljuden från högtalarna så kontrollera att ljudkortets mikrofoningång är avstängd. Är den på och speciellt med extra förstärkning ikryssad så blir där sådana fenomen på en hel del burkar.

Är det något annat som låter så beror det med största sannolikhet på att strömförbrukningen ändras och då kan både nätdel och kanske även switchregulatorerna på moderkortet låta olika. frekvenserna är ju ohörbara, men tillsammans så kanske där kan bli en hörbar interferenston. Vem vet och vem bryr sig...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ljud som man inte vet varifrån de kommer är extremt irriterande. För de flesta iaf. Det finns såklart undantag ;)
Skriv svar