Automatisk gräsklippare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

jag har två torkarmotorer ;) med nerväxlingen som är, blir dom rätt starka
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

simon78> Jag har inte provat mitt staket ute på gräsmattan än men det ska jag göra inom de kommande dagarna. Då kan jag återkomma med resultatet om hur långt jag kan känna av staketet.
Jag verkar ha fått något problem med min detektering av slingan nu för om jag visar värdena ifrån resonanskretsarna på lcd-displayen så reagerar den ena resonanskretsen mycket bättre än den andra. Jag får kolla på detta och se vad som kan vara galet.

Nu en uppdatering av bygget. Har precis gjort den första provturen av klipparen. Jag har fått fästen till hjulen men tyvärr inte klippdisken än så den har bara kört runt några varv på gräset utan klippdisk och stängsel.

En bild på det ena fästet som är svarvat av en rundstav i aluminium med diametern 50mm.
Bild

Även lite filmer när den surrar fram över gräsmattan. Jag har bara lagt kameran på klipparen därför blir det lite ryckigt ibland när klipparen vänder.
Film1
Film2
Film3
Film4
Film5
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

He he, ser roligt ut det där :D
Ska bli skoj å se när den börjar klippa, nästan så du får sätta dit en webkamera så vi alla kan följa klipparen i realtid :shock:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ser ju jättebra ut.
Motorerna väsnas dock en hel del, någon form av gummiupphängning skulle nog inte vara fel. Eller är det bara miccen som är väldigt känslig?
Mille

Inlägg av Mille »

Hmm...
Hur går det Chrille??
Några framsteg/problem?

nyfiken...
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Gimbal> Jag tror det är växellådorna som låter men det låter mindre i verkligheten så det är säkert micken som är lite kass.

Mille> Nja... det har börjat krångla ordentligt nu. Stykortet som jag har i klipparen havererade helt så jag fick slänga det :( . Jag ska etsa mig ett ordentligt kort nu i dagarna för det blev rätt rörigt med alla sladdarna på experimentkortet.
Jag har i alla fall en färdig klippdisk monterad med knivar och allt men kan tyvärr inte provköra för än kortet är klart.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Tyvärr kommer nog resultatet av klippningen bli dåligt. Eftersom klipparen är så liten kommer den följa den lilla kuperingen i gräsmattan bra och gräset kommer nog inte se särskilt jämt ut.

Men resultatet är kanske inte huvudsaken. Det är ju ett inttressant projekt!
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ja den går lätt ner i håligheter i gräsmattan så det kan hända att det blir som du säger.
Jag har provat att klippa lite med klippdisken nu och det verkar lovande, bra drag i disken. Tyvärr så strök båda ultraljudsmodulerna och displayen med samtidigt som kretskortet till klipparen havererade, därför tar det lite tid innan jag får igång allt igen. Jag funderar på att använda ir-ljus som sensorer denna gång.
Sodastream62
Kontakt:

Inlägg av Sodastream62 »

Hej alla glada kopplare....
Jag håller mest till uppe i luften med modellflyg....
Men skall ner till mer jordnära saker. Läste med spänning om "staketet" ... Vad jag inte blir riktigt klok på är, hur rent "mekaniskt" placeras tråden... Gräver man bara ner den 5cm och kollar dom lösa ändarna (slingan) till mostånden resp. + 18 volt på den fina ritningen..
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Yepp, slingan grävs ner några centimeter men det går säkert lika bra att ha den liggandes på gräset och och fästa den med märlor.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har stora problem med att få detekteringen av staketet att fungera. Det jobbiga är att det har fungerat alldeles utmärkt i början när jag drog igång det här bygget av den automatiska gräsklipparen men nu får jag ingen rätsida på det. :(

Själva mottagaren är precis som innan uppkopplad så här och jag har även provat att likrikta signalen som jag sedan skickar in till en AD.
Bild

Pulserna som skickas ut i staketet genererar jag med en 555:a med en frekvens på 41kHz och så här ser utsignalen ifrån denna ut vilket jag tycker verkar ok.
Bild

Sedan börjar det krångla. Jag får följande signal ut ifrån op-förstärkaren oavsett om staketet är aktiverat eller inte, hur kan det komma sig och vad kommer den signalen från?
Bild
evert2

Inlägg av evert2 »

Om man använder sig av alltförhög förstärkning så kan kopplingen hamna i självsvängning....pröva med en lägre förstärkning...
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nu börjar det likna något :)
Det verkar som jag har blandat ihop de två motstånden som avgör hur stor förstärkningen ska vara. Om jag byter plats på motstånden med värdena 1k och 100k så får jag en sinuskurva ut ifrån op-förstärkaren som bara finns där ifall staketet är aktiverat. Sinuskurvan blir högre desto närmare staketet kommer spolen och lägger jag staketet mot spolen blir det som på sista bilden.
Nu använder jag ett motstånd på 1k och ett på 150k för att få lite bättre förstärkning men jag tycker att avståndet som ad-omvandlaren börjar reagera på staketet är lite dåligt, cirka tre dm är det nu. Vad kan jag göra för att försöka få upp avståndet, skulle det hjälpa om jag höjer tiden ad-omvandlaren utför en mätning på för värdena från ad-omvandlaren hoppar lite upp och ner?
Skulle det kanske hjälpa med två op efter varandra?

Bild
Bild
Bild
Bild
evert2

Inlägg av evert2 »

Vissa OP kräver en "minimiförstärkning" på typ 10 ggr eller så...kolla i datablad om detta....om man kopplar 2 stycken OP efter varandra...sänk då förstärkningen något på den 1 op:n...du kommer i varje falll få ut en högre signal med 2 op...jag minns inte EXAKT hur jag byggde min sensor...men pröva typ att köra med 40*10 ggrs förstärkning eller så..
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Chrille: Din gräsklipparrobot vore skoj att se in-action. :)
Jag är också från växjö :vissla:
Skriv svar