Batterier för elverktyg, hur förvarar ni dem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Batterier för elverktyg, hur förvarar ni dem?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Köpte lite nya toys från Makita idag och fick lite råd av säljaren för hur jag skulle bibehålla livslängden på batterierna och jag tyckte väl att det lät lite konstigt det hon sa.

Hur gör ni?

/D
Borre

Re: Batterier för elverktyg, hur förvarar ni dem?

Inlägg av Borre »

Vad så hon då?

Nu har jag Milwaukee-saker men gör inget speciellt med dem, normal rumstemperatur, ser till att det inte laddas ur helt och laddar sällan fullt om det är kring 50% och jag vet att jag inte ska använda sakerna närmaste tiden efter som det är bättre än att förvara fulladdade. Batterierna fungerar inte märkbart sämre än när de var nya för 3-4 år sedan.

Är det förresten inte Makita som är känd, eller ökänd kanske, för att deras batterier går sönder? Så det kanske inte är så dumt att följa råden, om de nu är bra.
Skogen

Inlägg av Skogen »

Jag använder mina Makita-maskiner och har alltid batterierna fulladdade.
Hände förr med 3Ah-batterier att dom dog efter några års användning
men nu har jag bara 5Ah och ännu har inget sådant pajat.
När jag jobbade på byggena så dog batterier oavsett fabrikat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ett lithiumbatteri skall aldrig knökladdas och aldrig tömmas helt. Förvaras halvladdat och svalt. När de är toppladdade sker det sidoreaktioner som binder aktivt material så det inte kan lagra ström. Gäller precis allla lithiumbatterier.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Men vad fick du för råd? Skulle vara intressant att höra
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Både försäljaren och instruktionsboken till elcyklarna säjer att batterierna ska vara fulladdade. Dvs ladda alltid efter varje cykeltur och ladda några gånger under vintern när de inte används.

Jag känner mig inte helt hundra på att det är optimalt.
Foppson

Inlägg av Foppson »

DJI har intelligenta batterier till drönarna, de laddas ur automatiskt efter en tid om de ligger oanvända, tror de dras ur till 30%, det är för att de ska hålla längre.

.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

I teorin så gäller följande:
Blybatterier ska alltid vara fulladdade i största möjliga mån.
Lithiumbatterier kan ha 20-100% laddning men håller längst om dom lagras med 20-50%.

Problemet är att om man lagrar lithium för länge med 20% kan dåliga övervakningskretsar tömma batteriet och förstöra dom!
Detta gäller till exempel Makita batterier före 2015 och IKEA elcyklar åtminstone till 2017.
Har sett en sån elcykel som köptes ny och laddades 2017.
I slutet på 2018 var det ena oanvända batteriet förstört för det hade laddat ur sig självt.

Förmodligen har många elcykeltillverkare samma dåliga batterikretsar och därför rekommenderar dom att alltid ladda fullt för att undvika garantiproblem.
Makita bytte ut dom gamla batterierna på garanti om dom hade mindre än 300 cykler.
Nya Makita-batterier med stjärnsymbolen har bättre övervakningskretsar och är i princip odödliga.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Tja igen då!

Alltid kul med mycket svar på en fråga. Att fråga här om batterier är som att fråga om olja på ett bilforum.

Att skylla på tjejen i butiken för att hennes skötselråd var knepiga är nog lite orättvist. Hon citerade egentligen vad som stod i manualen från Makita (yes, jag har läst manualen). Men det var just det här med att de skulle ligga fulladadde om man inte skulle använda dem på ett tag som störde mej. Jag har fått lära mej helt andra förhållningssätt till li-po men det är ju från RC-flyg/drönare vilket är 3,80-3,85 per cell som "storage voltage". Är väl lite andra siffror för li-ion kan jag tänka mej.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dom gamla Makita-batterierna utan stjärna hade övervakningskretsen kopplad på enbart cell 1. Det gjorde att om dom låg oanvända knappt ett år drog den ur cell 1 under minimispänningen och då brickades hela batteriet, det gick aldrig ladda upp igen.

Därför finns nog denna information kvar i manualen.

Samma sak kan givetvis hända alla batteripack som har en övervakningskrets, men på dom nyare så dras övervakningskretsens egenförbrukning från hela packet så det kan förmodligen ligga flera år utan problem.

Om dina RC-batteri är "unprotected" så är det ju bara cellernas egen självurladdning man måste ta hänsyn till så dom inte ligger för länge.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Invalidens rekommendation lät bra. Kommer ihåg från gamla Elfakataloger att det stod att de förvarade sina batterier i kylrum. Nånstas har jag läst rekommendationen 80-90% laddat. (Antar att 100% på den skalan är nåt som överskrids i RC-sammanhang, när allt tas ut, så då ska oanvända batterier definitivt laddas ur en del när man kommer hem.)
daspunner

Inlägg av daspunner »

Men som de batterierna jag fick med nu då, hur räknar jag med dem? De indikerade på 1 av 4 staplar när man tryckte på batterimätaren som sitter på batteriet. Laddade dem med medföljande laddare så nu är de fulla som manualen säger att man skall göra. Spänningen ligger nu på ca 20,4volt och är 10cells batterier. Innebär det då att det är 20,4/10=2,04volt per cell? Det känns som om jag gjort nån tankevurpa i beräkningen. 2,04 per cell skulle ju innebära att de är skadade för lägre än 2,8 får man inte dra ur dem enligt www.batteryuniversity.com.

Vad är det jag missat? Inte bara seriekopplade? Både paralell och seriekopplade?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Batteripacket lär ha två parallellkopplade serier om 5 celler vardera, så 4,08V per cell låter ju rimligt för ett fulladdat Li-ion.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Ja, så klart. Tack!
Skriv svar