Jag byggde ihop Zeppelinaren ovan men den låter inte fullt lika skog som jag förväntat mig. Det kan vara så att en del komponenter (potar) löds ner mot ett stort jordplan och att det där blivit kallödningar (bokstavligen). Dock har jag packat ner alla mina småmoduler inför flytt och lägenhetsvisning så det får dröja innan jag biter i det äpplet.
Jag funderade, ovan, på Maplin-synten T2000, en enklare maskin med en VCO och, enligt uppgift, en VCF, som låter som en gäll katt när den oscillerar, (VCO - oscillator, VCF - filter).
Sedan läste jag om en udda sak från Radio Shack/Moog; också omnämnd ovan - MG-1. Jag låg häromkvällen och spanade på en serie Youtubefilmer där det berättades om denna sak och jag blev VÄLDIGT intresserad, där VÄLDIGT ska skrivas med STORA bokstäver. Den har två VCO OCH är dessutom polyfonisk. Alla dessa oscillatorer kan kombineras på ala möjliga sätt samt det finns andra möjligheter också. Ett livstidsprojekt vore att bygag den här. Scheman finns , se nedan.
Estradmaskinerna är rätt behändiga för allt är färdigkopplat medan en modularmaskin kräver några kilometer patchkablar. Å andra sidan kan man bygga in massa balla och udda funktioner i sin modular. Men om jag får behålla hälsa och förstånd får det väl bli en modular (minst) och en estradmaskin och det rimligaste alternativet är denna Moog-variant.
Jag har plockat hem en rad balla kretsar till T2000 men som nu passar i RadioSchack-Moogen. Jag saknar en brusgenerator och -:2-kretsarna till polyfonin, det blir en massa 4013 om det nu inte går att programmera t ex en Attiny84 eller kanske en Atmega328, att plocka in 6-12 pulståg från TOGen (Toppoktavgenerator) och dela ner med -:2. Man kunde kanske fixa en AR-generator till åt VCAn (förstärkaren).
Grubblar, grubblar grubblar ....
Manual till Concertmate MG-1
Scheman och instruktioner till MG-1
Moog Realistic MG-1 - 4-5 delar.
Manual till Transcendent T2000
Scheman - renritade till T2000
Typisk modularsynt:
Typisk estradmaskin: