Trasig Bosch inbyggnadsugn ( Trasigt kort? )
Trasig Bosch inbyggnadsugn ( Trasigt kort? )
Hej
Jag har en Bosch inbyggnadsugn som gått sönder.
Jordelsbrytaren löste ut så fort jag slog på belystningen på ugnen, dvs tom innan någon last alls las på förutom att själva belysningen tändes.
Jag mäte upp att det fanns överledning till jord så fort belsyningen slogs på men det tog sin lilla tid att hita felet.
Felet berodde på att ett av reläna som styr värmen till det övre elementet hade gått sönder så att den ledde ström mellan spolen till det ben där strömmatningen till elementet gick ut på.
Jag bytte det relät och trodde allting var frid och fröjd men nu efteråt får jag ingen ström till lågspänningsdelen av kretskortet dvs den del som sköter all styrning av ugnen.
Ugnen har ett separat kort som sköter omvandlingen från 230 V till 9,6 V. Kortet på bilden. Jag hör hur ugnen piper till pulserande med ca 1 sekunds mellanrum och är rätt säker på att något gått sönder på detta kort när det blev kortslutning.
PÅ vissa punkter på kortet kan jag mäta 10V AC som pulserande slås på och av i samma takt som det pipande ljudet från ugnen så något har gått sönder på kortet men hittar inte själv vad.
Något på kortet gör att spnningen inte är konstant utan pulserar, frågan är bara vilken krets
Har försökt mäta igenom alla komponenter men inte hittat något uppenbart.
Någon som har tips på vilken krets det skulle kunna vara som ger liknande beteende.?
Kan skicka fler bilder om någon vill se i mer närbild på någon komponent..
Jag har en Bosch inbyggnadsugn som gått sönder.
Jordelsbrytaren löste ut så fort jag slog på belystningen på ugnen, dvs tom innan någon last alls las på förutom att själva belysningen tändes.
Jag mäte upp att det fanns överledning till jord så fort belsyningen slogs på men det tog sin lilla tid att hita felet.
Felet berodde på att ett av reläna som styr värmen till det övre elementet hade gått sönder så att den ledde ström mellan spolen till det ben där strömmatningen till elementet gick ut på.
Jag bytte det relät och trodde allting var frid och fröjd men nu efteråt får jag ingen ström till lågspänningsdelen av kretskortet dvs den del som sköter all styrning av ugnen.
Ugnen har ett separat kort som sköter omvandlingen från 230 V till 9,6 V. Kortet på bilden. Jag hör hur ugnen piper till pulserande med ca 1 sekunds mellanrum och är rätt säker på att något gått sönder på detta kort när det blev kortslutning.
PÅ vissa punkter på kortet kan jag mäta 10V AC som pulserande slås på och av i samma takt som det pipande ljudet från ugnen så något har gått sönder på kortet men hittar inte själv vad.
Något på kortet gör att spnningen inte är konstant utan pulserar, frågan är bara vilken krets
Har försökt mäta igenom alla komponenter men inte hittat något uppenbart.
Någon som har tips på vilken krets det skulle kunna vara som ger liknande beteende.?
Kan skicka fler bilder om någon vill se i mer närbild på någon komponent..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Trasig Bosch inbyggnadsugn ( Trasigt kort? )
Den nätdelen brukar bara gå i sönder när mössen pinkar på den
Om du kopplar bort relämodulen fungerar nätdelen då?
Skulle tro att du har fler kortslutna komponenter på relämodulen som
får nätdelen att strömbegränsa.
Framförallt två ytmonterade ic som matar reläna. Har sett att de bränner
när reläna stukar. Ibland kan man se en krater i dem.

Om du kopplar bort relämodulen fungerar nätdelen då?
Skulle tro att du har fler kortslutna komponenter på relämodulen som
får nätdelen att strömbegränsa.
Framförallt två ytmonterade ic som matar reläna. Har sett att de bränner
när reläna stukar. Ibland kan man se en krater i dem.
Hmm.
EFter lite mer nogrann granskning av korten så hittade jag nu felet ( tror jag).
Det är displaykortet som är trasigt och mycket riktigt som du sa Danny är det strömbegränsningen som slår till och därmed det pulserande beteendet.
Se bilden nedan. Tror ni hela kortet är kört eller ska jag försöka byta den komponent som har brunnit.
Den satt skymd bakom en plastlist så såg inte komponenten innan jag lossade kortet.
Har lyckats få fram att den komponenten som brunnit upp är märkt 100-20L F5
Se bild på ett helt kort som jag hittade av en slump på nätet
Vad är det för komponent ? Hittade inget vettigt när jag googlade på det och var går det få tag på. Den ser ju ut vara ytmonterad så borde gå att byta.
EFter lite mer nogrann granskning av korten så hittade jag nu felet ( tror jag).
Det är displaykortet som är trasigt och mycket riktigt som du sa Danny är det strömbegränsningen som slår till och därmed det pulserande beteendet.
Se bilden nedan. Tror ni hela kortet är kört eller ska jag försöka byta den komponent som har brunnit.
Den satt skymd bakom en plastlist så såg inte komponenten innan jag lossade kortet.
Har lyckats få fram att den komponenten som brunnit upp är märkt 100-20L F5
Se bild på ett helt kort som jag hittade av en slump på nätet
Vad är det för komponent ? Hittade inget vettigt när jag googlade på det och var går det få tag på. Den ser ju ut vara ytmonterad så borde gå att byta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det verkar vara en tantal kondning 100µF/20V
Var lite svårt hitta en sådan kondensator när jag gogglade . I alla fall hittade jag inte på ELFA eller Conrad.
På conrad hittade jag en motsvarande märkt 100 µF / 16V. Funkar den?
Kortet matas ju max med 10 V så då borde det väl räcka. Är 16V max spänningen som den klarar av?
https://www.conrad.se/p/tanta-kondensat ... pe=suggest
Om inte den funkar, är det någon som har tips på var det går att hitta till en rimlig kostnad?
På conrad hittade jag en motsvarande märkt 100 µF / 16V. Funkar den?
Kortet matas ju max med 10 V så då borde det väl räcka. Är 16V max spänningen som den klarar av?
https://www.conrad.se/p/tanta-kondensat ... pe=suggest
Om inte den funkar, är det någon som har tips på var det går att hitta till en rimlig kostnad?
Om det är max 10v på kortet så är det nog inga problem men prova om du hittar 100/25v först. Det är nästan alltid bättre att gå upp i märkspänning om man inte är helt hundra på spänningen i det aktuella nätet.
Spänningsomvandlaren som jag först trodde var trasig är märkt 9,6 V 6 W så jag antar ju att inte högre spänning än det matas ut till något kort på lågspänningssidan. Mätte 10V på anlutningen till kortet. Ska kolla om jag hittar någon med 25V men när jag snabbgogglade verkade just 10V och 16V vara de vanligaste
Kolla om du hittar hålmonterade varianter annars. Det kanske finns plats att lägga en radial kondensator?
Här har du den, hos Conrad. Och det är inte rekomenderat att använda med lägre spänning
än som är angivet. Däremot högre går det utmärk. Kolla dioden till vänster om det är kortis
https://www.conrad.se/p/tanta-kondensat ... 20-1479594
än som är angivet. Däremot högre går det utmärk. Kolla dioden till vänster om det är kortis
Det här conrad.se, är det samma firma som hette Conrad Ekengren tidigare?
Du har ju en ledig plats på kortet för en parallellkopplad kondensator, så hittar du 47µ 20/25V så sätt dit två.
100µ 20V finns ju på Elfa och är billigare än Conrad (utan frakt).
100µ 20V finns ju på Elfa och är billigare än Conrad (utan frakt).
Nu när breflabb var duktigare ä jag på att hitta på Conrads hemsda så beställer jag en ny likadan komponent med rätt specifikation. 48 + 69 i frakt blir änndå en billig lösning om det fungerar. Har mätt alla komponeneter i dessa närhet i alla fall utan tecken på fler döda komponenter så värt en chansning.
Märkte direkt att kortslutningen på kortet försvann när jag lödde bort komponenten i alla fall
Rapporterar tillbaka när jag provat hur det gick
Märkte direkt att kortslutningen på kortet försvann när jag lödde bort komponenten i alla fall
Rapporterar tillbaka när jag provat hur det gick
breflabb skrev:Här har du den, hos Conrad. Och det är inte rekomenderat att använda med lägre spänning