Skulle vilja ha en enkel oisolerad AC/DC inbyggd för typ IoT.
!OBS! Det skulle vara livsfarligt att försöka koppla in något på den utifrån däremot.
Upptäckte linjärregulatorn NCP785A som tål 400V in och ger 3,3V 10mA ut, vilket skulle passa mig utmärkt. I databladet finns ett förslag med en halvvågslikriktare, men efter att ha funderat lite tycker jag det känns onödigt klumpigt?
Eftersom jag ändå inte behöver referensen mot nollan skulle man inte kunna köra en hel diodbrygga istället?
Dels minskar EMI problematiken?
Dels klara sig med en mycket mindre kondensator på 220n ist f föreslagna 2,2uF (som nu kanske inte ens behöver vara X1 eller X2 klassad)?
Jag vill hur som helst ha en 80mA säkring (UMT250) innan diodbryggan (ex RMB6S).
|AC|----|Säkring|----|Diodbrygga|...
...|Diodbrygga|----|C|-----|Regulator|
Om man lackar kortet med godkänd silikonlack (på grund av komponentbenens små avstånd), skulle det kunna gå igenom LVD?
Behövs fler komponenter, och i så fall varför?
/miklof
Tokbillig och enkel AC/DC från nätspänning
Re: Tokbillig och enkel AC/DC från nätspänning
Kondensatorer med den funktion i den typ av koppling ska obetingad vara X2!!!
EMI/EMC blir inte minskat av en likriktarbrygga heller - men det kan spara en kondensator om man vill.
Isoleringsavstånd är väl av mindre betydelse då den har med att göra var man tar ut lågspänning till "mänskligt" bruk. Samtidig faller då LVD då det ju blir ett inbyggd system.
Om NCP785A tål 400V är den ändå ett lite dåligt val, det kan komma pulser på nätet som ger så pass hög spänning. Man kan dock koppla in en VDR för att ta dom - men allt fyller ju.
EMI/EMC blir inte minskat av en likriktarbrygga heller - men det kan spara en kondensator om man vill.
Isoleringsavstånd är väl av mindre betydelse då den har med att göra var man tar ut lågspänning till "mänskligt" bruk. Samtidig faller då LVD då det ju blir ett inbyggd system.
Om NCP785A tål 400V är den ändå ett lite dåligt val, det kan komma pulser på nätet som ger så pass hög spänning. Man kan dock koppla in en VDR för att ta dom - men allt fyller ju.
Lack för att uppfylla LVD direktivet tack vara lack kan vara knepigt.
Du behöver säkerställa i produktionen att detta verkligen blir korrekt och att det inte blir sämre med åren.
Kolla in 61000 standarderna för surge & burst, där har du lite schysta transienter som du troligen skall klara.
EN 60950 har krav även på avståndet mellan fas och nolla, inte bara mellan primär och sekundär, vilket du inte har i det här fallet.
(Jag antar att du inte har radio i grunkan, då är inte LVD applicerbart)
Du behöver säkerställa i produktionen att detta verkligen blir korrekt och att det inte blir sämre med åren.
Kolla in 61000 standarderna för surge & burst, där har du lite schysta transienter som du troligen skall klara.
EN 60950 har krav även på avståndet mellan fas och nolla, inte bara mellan primär och sekundär, vilket du inte har i det här fallet.
(Jag antar att du inte har radio i grunkan, då är inte LVD applicerbart)
Ok. Det är just avståndet mellan fas och noll som är besvärligt utan lack för regulatorn. Har ju bara 1 mm mellan paddarna, så där antar jag att det inte finns något alternativ till lack eller ingjutning.
Att göra ett spår i kortet mellan paddarna är väl lite väl exotiskt?
Nu handlar det i detta läget om ett rent hobbyprojekt som dessutom inte ska mot nät utan monteras in i en CTC värmepump...
I princip hamnar vi alltså i att en klassisk kapacitiv PSU ala microchips app note AN954 http://ww1.microchip.com/downloads/en/a ... 00954a.pdf med zenerdiod och paketet faktiskt är enklare även om det blir "många" komponenter. Då kan jag enkelt få de avstånd som behövs.
Jag som tyckte jag kommit på något kul
Att göra ett spår i kortet mellan paddarna är väl lite väl exotiskt?

Nu handlar det i detta läget om ett rent hobbyprojekt som dessutom inte ska mot nät utan monteras in i en CTC värmepump...
I princip hamnar vi alltså i att en klassisk kapacitiv PSU ala microchips app note AN954 http://ww1.microchip.com/downloads/en/a ... 00954a.pdf med zenerdiod och paketet faktiskt är enklare även om det blir "många" komponenter. Då kan jag enkelt få de avstånd som behövs.
Jag som tyckte jag kommit på något kul

När man skjuter surgepulser, som är ett CE krav, som normalt inte finns i USA, blir Z genom seriekondingen i microchipschemat 0.
Då hamnar all spänning över R & Zener. De skall tåla det...
Typiskt lägger man på 1kV med 1.2/50 uS puls ett antal gånger.
2 ohms drivförmåga...
Det finns små billiga fullt isolerade transformatorer att använda om volymerna bara är i 1000-tal eller mindre.
Burst brukar också ställa till det, då man skjuter det Common mode, vilket i fallet utan trafo inte ger någon CM dämpning som en trafo annars ger...
Då hamnar all spänning över R & Zener. De skall tåla det...
Typiskt lägger man på 1kV med 1.2/50 uS puls ett antal gånger.
2 ohms drivförmåga...
Det finns små billiga fullt isolerade transformatorer att använda om volymerna bara är i 1000-tal eller mindre.
Burst brukar också ställa till det, då man skjuter det Common mode, vilket i fallet utan trafo inte ger någon CM dämpning som en trafo annars ger...