Mäta 0-2mA med mikroprocessor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

Mäta 0-2mA med mikroprocessor?

Inlägg av EasyRider »

Jag skall mäta en väldigt liten ström och tänkte använda en 1% resistor i serie med lasten. med 2kohm -> ger det 0-4 volt över resistorn, tänker jag.
Men jag undrar om det finns något annat (färdigt) alternativ?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mäta 0-2mA med mikroprocessor?

Inlägg av TomasL »

Finns säkert en massa alternativ, dock utan att veta applikation mm så är det omöjligt att svara.
metric

Inlägg av metric »

iNA219 kanske, jag har beställt några att labba med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Är meningen att mäta ström, som i typ strömförbrukning? Eller från någon slags givare som ger ut en signal som just en ström (likt 4-20mA-givare)?

Är det för att mäta strömförbrukning, så är ju ett stort spänningsfall oftast inte acceptabelt. I det senare fallet kan det dock fungera.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här finns ett färdigt alternativ som funkar till det mesta:
https://www.eevblog.com/projects/ucurrent/
Du kan se schemat direkt på sidan.

Dock går det säkert anpassa och göra billigare eller enklare med mer info om din applikation.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Jag skall driva en ström genom en lösning. Har anod & katod nedsänkt i en lösning, och skall driva 0-2mA genom detta under lång tid. Jag har en relativt hög DC spänning in och tänkte styra spänningen över lasten (och mätresistansen) med hjälp av pwm.
Jag tror mig ha mer spänning än jag behöver så jag "har råd" att få ett spänningsfall över mät-resistansen. Det är helt enkelt strömmen jag är ute efter och spänningen kommer med tiden att variera beroende på hur lösningen påverkas utifrån.

Jag tyckte att detta borde, för mig iaf, vara den enklaste lösningen men så vill jag höra mig för bland folk som sysslar med detta oftare.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Jag har en relativt hög DC spänning in

Hur hög? Och framför allt, vad är det du vill uppnå? Elektrokemi beter sig inte på samma sätt som t.ex. Ohmskt motstånd, så PWM är inte nödvändigtvis rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att kunde undvara spänningsfallet över shuntmotståndet gör saken enklare. Men du måste skydda ingången ändå, blir det något fel (t.ex. att elektroderna kortsluter ytterst kortvarigt) har du en µC mindre.

Jag vill därför rekommendera att göra mätningen med en op-amp mellan kemin och µC, då kan du dels förstärka spänningen om du inte vill tappa för mycket spänning och dels säkra µC'n mot överspänning medelst lämplig koppling.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Icecap> Tack! Det tänkte jag inte påmed kortslutningen av elektroderna. Det finns absolut risk för att det sker
hcb> Jag planerar att ladda någonstans på 40 volt, men kommer anpassa det allt eftersom förutsättningarna, (typ komponenter etc) ändras/bestäms. Tror jag behöver upp till 30 volt över lasten för att processen skall fortlöpa (för att strömmen skall hållas korrekt)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

30 V? Det är bra många seriekopplade celler i så fall. Vad skall du göra och hur?
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Jag skall frigöra joner ifrån olika metaller i vätskor. Jag leker eg bara runt lite :D

Använder trligtvis en 220VAC->48VDC jag har liggandes.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

För att reducera metalljoner behöver du bara några få V. Allt över det blir till värme och/eller gasutveckling när vattnet sönderdelas
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Japp, det kan nog vara så. Men jag tänker att det kanske krävs högre startspänning då vattnet är destillerat? Sedan är tanken att en mikroprocessor ställer spänningen på den nivån som krävs för att ge rätt ström. Därav strömmätningen :D

Jag skulle gissa på att spänningen som krävs beror på avståndet mellan elektoderna. Jag har inte testat något än utan det är bara ideer och om lägre spänning krävs om jag sätter elektroderna närmre, så visar det sig vid testerna :D
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Destillerat vatten leder inte ström. Du måste ha lite joner i det för att det ska leda ström.
Klassikern är väl lite bakpulver...
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Japp.
Skriv svar