0 V ?

Spänningen blir 0 V BÅDE mot plus och minus ?
Värdelöst vetande ?

Kanske fungerar den LILLA resistansen i ledningen som spänningsdelare ?
Det var därför jag provade det på jobbet.hsd skrev:Dont try that at home.
Jag tror inte att du kan lita på peak-mätningen för snabba kortslutningar. Multimetern har nog ett lågpassfilter. Det måste i alla fall den fina fluken som jag använde haft. Vi kortslöt ett väldigt stort och kraftigt batteri (inklusive säkring) med hjälp av en trefaskontaktor. Fluken visade 18A peak efter kortslutningen. Annan utrustning som vi använde visade drygt 2000A. Säkringen gick på under 10 millisekunder, kanske under 1ms.Nerre skrev:Jag har medvetet kortslutit bilbatterier på jobbet. Men det var inte för att testa spänningsfallet utan för att testa hur vissa saker klarade hög ström (i och med att det saknades säkring).
Men jag hade en stor monsterkontaktor som hjälpreda (det var en 600 A trefaskontaktor och jag kopplade alla tre kontakterna parallellt, hade ju ingen aning om vad det skulle bli för strömmar, men en DC-strömtång med peak-mätning visade att det var rätt bra marginal, kom nog aldrig över 300 A).
Jag har faktiskt gjort det en gång!Platis skrev:Svetsa med bilbatterier!![]()
Det var en rätt dyr strömtång och jag vill minnas att det var rätt bra reaktionstid på den.bearing skrev: Jag tror inte att du kan lita på peak-mätningen för snabba kortslutningar. Multimetern har nog ett lågpassfilter.