Vad ska man söka på när man ska hitta såntdära tenn som är på burk som man penslar på och sedan värmer (har sökt på "pensel tenn", "flytande tenn", "tenn på burk", "pensel lödtenn", "flytande lödtenn")?
Heter det äns penseltenn eller är de bara ett namn som min lärare använder?
Lite segt att sitta med lödkolven+tenn och förtenna alla banor.
beror på hur tjockt du ska ha det, det finns kemiskt förtenning ör att ge några my på kretskort, det finns en tråd här på forumet som jag inte hittar nu , där köpte jag, och conrad har något pulver att köpa
annars finns ju det där tennpulvret blandat med fluss som man annvänder för att förtenna med lite mera tenn på ytan, vet inte vad det heter
Hut tjockt vet jag inte riktigt, har några 20-30mil ledare som jag ska "försöka" kunna få 12V 2A att gå i, och då räcker det inte med 105µm kopparskikt.
Så jag tror/hoppas att de ska räcka med att förtenna.
På tal om allt, hur tycker in att man ska värma det sen, har ingen varmluftspistol så hur ska jag då göra?
Ska jag köpa en eller finns det nått lite mer "billigt" alternativ?
Det är nog ingen fara. I en lödmaskin tex förvärms laminaten med ca 250*C i någon minut innan dom löds, och när dom kommer ut kan dom vara lite mjuka bara.
Det håller. Fenolplast (aka bakelit) som bla kretskort är gjorda av är en härdplast som håller för höga temperaturer utan att påverkas. Det är en plast som inte smälter eller så utan istället sönderdelas och bryts ner vid hög temperatur. Vet dock inte vid vilken temp men det är nog mer än vad ens en ugn med grill kommer upp i, så det är som sagt inga problem.