Configbitsproblem vid bränning av PIC18F542

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Maze

Configbitsproblem vid bränning av PIC18F542

Inlägg av Maze »

Tänkte leka lite med en PIC18F452 men lyckas inte bränna den riktigt. Har en MicroPro K182 programmerare som jag köra ICSP med. När jag bränner picen får jag ett felmeddelande på att fusebitarna inte stämmer. Nån här som har samma programmerar och som har lyckats med denna picen ? Ställer in fusebitarna i MicroPro och skrivit en programsnutt med CC8X kompilatorn.

edit: rubrik
Senast redigerad av Maze 20 juli 2006, 00:46:55, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Först innan jag glömmer det, ange arkitektur (d.v.s AVR/PIC/whatever) i *rubriken*.
Config-bitarna kallas inte "fuses" på Microchip-språk, så jag var helt övertygad
om att det handlade om AVR och öppnade bara tråden för att gnälla lite på
den dåliga rubriken... :-)

Nåväl,

Vad får du får fel ?
Vilka bitar är det som skiljer ?
Bara de som är "unused" kanske ?
Antagliger stämmer inte programvarans uppfattning om hur "unused"
config-bitar läses tillbaka mot vad som faktiskt kommer från processorn...
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

De bitar jag får fel på är Low Voltage ICSP och Brownout Enable. Om jag låter dessa vara ettor dvs default värdena så lyckas verifieringen. Men om jag sätter dessa bitar till noll får jag ett medelande att just dessa bitar inte inte stämmer. Har provat att blinka en led på RB5 utan resultat vilket betyder att Low Voltage biten inte sätta till noll under programmeringen. I övrigt går processorn igång men jag vill helst kunna sätta dessa bitar plus att det alltid är intressant att veta varför det inte fungerar :?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, låter mer som en bug...
Skriv svar