Hacka PS2 spelens grafik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
D-Mind

Hacka PS2 spelens grafik?

Inlägg av D-Mind »

:oops: Hejsan!
Jag tänkte höra om någon av er vet om det är möjligt att på något sätt hacka/låsa upp t.e.x Playstation 2 spel och komma åt grafikelementen? Alltså 3D-objekten av figurer, karaktärer, bakgrunder osv?

Jag hade en ide' om att använda en emulator och därifrån hacka mig in i spelet och plocka ut grafikobjekten. Går det? Och om så är fallet vill jag tro att dessa objekt är i ett format som knappast stöds av varken Windows eller Linux. Så nästa fråga blir ju om man kan konvertera dessa objekt till ett "vanligt" 3D-program?

Så många frågor, så lite kunskap... Så om någon känner sig manad att dela med sig av kunskaper så sitter jag och väntar andlöst.
Rollo

Inlägg av Rollo »

Jag har hört att PS2-skivor inte går att läsa i en PCs CD/DVD-läsare. Kanske finns program?

Om inte...

Ta ner en backup-varsion av ditt spel från internet.
Med hjälp av ISO-buster eller liknande kan du "browsa" innehållet på spelets skiva.

Där bör 3D-filerna finnas. Antagligen inget format som känns igen, och troligtvis också ihoppackade till en och samma stor fil.

Dock kan man ju komma ihåg att vid utvecklingen har ju givetvis något av de stora 3D-programmen använts.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

D-Mind: Först måste jag fråga: Kan du C eller Assembler?

Har inte testat på PS2-spel, men däremot på PC (Windows och DOS), Mac, Amiga. I de allra flesta fall så har skaparna av spelet konverterat all grafik till ett eget format (knappast JPG eller GIF...) Ibland läggs all grafik i separata filer. I äldre (och mindre) spel så bakas grafikfilerna in i själva spel-koden.

Jag vet som sagt inte hur PS2-spelen är uppbyggda, men troligen har programmerarna inte ändrat ett bra koncept och därför kommer du troligen inte kunna se bilderna direkt med varken Photoshop eller något 3D-program. Eventuellt kan du lösa det om du kan programmera, men annars blir det nog svårt.
Användarvisningsbild
D-Mind

Inlägg av D-Mind »

Halloj!
Nej, jag kan inte C eller annan programering, men jag har en polare som kan rycka in. Jag kikade runt lite igår, och det verkar som om grafiken läggs i separata filer på PS2-spel. (Har dock inte kommit så långt än)

Efter att ha snackat med en kille tror vi att man kan "emulera en emulator"
och använda den som murbräcka.

Jag ska forska vidare, och blir det framgång så är ni de första att få veta.
Men tills dess är alla ideer och infall värdefulla. :wink:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Är jag ute och cyklar nu, eller finns det inte massa hemmasnickrade spel till PS2? Har för mig det fanns referenser över API's och liknande. Så det verkar ju som om det faktist skulle kunna vara ett standardformat för 3D-modeller. Har du kollat om det är så enkelt att det ligger något skit på skivan?

Föresten, varför är du så intresserad av att få fram detta? 8)
Användarvisningsbild
D-Mind

Inlägg av D-Mind »

chille frågade; "Föresten, varför är du så intresserad av att få fram detta?"

Ren nyfikenhet och ett nyvaknat intresse för 3D-grafik. Jag har tidigare pysslat lite med Sprites (hemmasnickrade och rippade från NES och SNES-spel) och gif-animering, så steget kändes inte så långt. Lägg till ett ohälsosamt intresse för tv-spel och nyfikenhet om det faktiskt går.

När jag tänker efter är jag inte helt säker på VAD jag ska använda objekten till om jag får ut dem. Det börjar mer bli en fråga OM det går. :lol:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Låter som en ganska tuff utmaning om det inte finns färdiga verktyg. Det finns otaliga sätt att lagra 3D objekt på (vartenda 3d program har ett eget), och spelprogrammerare är inte rädda för att hitta på egna format som passar just deras 3D-motor. Info om animering, textures, keyframes och skelett kan ligga antingen inbakat eller i skilda filer. Använder de ett eget format så har du en hel del jobb framför dig.
Användarvisningsbild
D-Mind

Inlägg av D-Mind »

Gimbal skrev; "Använder de ett eget format så har du en hel del jobb framför dig."

Ja, jag skulle tro det! :D
Men hey, jag kan lätt tänka mig sämre saker att pyssla med.
Bättre också, men... 8)
Rollo

Inlägg av Rollo »

D-Mind skrev:
Efter att ha snackat med en kille tror vi att man kan "emulera en emulator"
och använda den som murbräcka.
Jag kanske är lite dåligt påläst. Finns det fungerande PS2-emulatorer?
Jag har för mig att en emulator i sig kräver så mycket processorkraft att dagens datorer inte hinner med både emulatorn och själva spelet samtidigt..
Användarvisningsbild
D-Mind

Inlägg av D-Mind »

"Finns det fungerande PS2-emulatorer? "

Jo, första bästa jag hittade med Google fungerade som en dröm. I mån av tid kommer vi att börja "plocka isär" den i helgen och se vad man kan få till.
Buffi

Inlägg av Buffi »

Såvitt jag vet finns det ingen ps2 emulator som klarar mer än vissa spel i typ 10 fps, dvs inte spelbart.
Användarvisningsbild
D-Mind

Lägesrapport

Inlägg av D-Mind »

Då ska vi se...

Vi (eller mest min hackerbegåvade kamrat) klarade att öppna en av PS2-emulatorerna vi hittade på nätet.
Medan han pysslade med det drog jag hem tre spel från nätet för att testa på. Metal Gear Solid 2, Final Fantasy X och Resident Evil 4.
Efter en del konfigurering lyckades vi öppna spelen så att man fick upp innehållet ungefär som i utforskaren i Windows. (Hur detta gick till vet jag inte eftersom jag inte kan något om C eller C++, men hur som helst...)

Efter en del letande hittade vi faktiskt grafikelementen, men det verkar som om vår kod i emulatorn inte passar helt ihop med själva spelprogrammet eller grafikmotorn.
Elementen vi får ut är helt förvrida och får en att tänka lite på filmen The Thing. (Ska se om jag inte kan skaffa ett screenshot. Det är en syn för gudarna! Alla polygoner bara ställer sig huller om buller och på helt fel ställen.)

Så just nu jobbar vi med att få koderna att prata med varandra, men även hur man kanske skulle kunna göra något skoj med själva spelprogrammet.
Vidare information följer, och skulle någon ha fler ideer så ar det bara att säga till.
Skriv svar