När jag åkte Land-Rover var det ett gäng i någon sorts terränggående militärlastbil som hade ett rejält kök.
Inte gasol, inte fotogen utan diesel. Det var häftigt och luktade förvånansvärt lite. Den naturliga samlingsplatsen. Tyvärr tror jag inte de hade en dieselkyl för ölen.
en optimus av äldre sorten kan troligen elda det mesta som är kolväte och hyfsat lättflytande (läs diesel), de flesta multifuel-köken är inte så kräsna heller (somliga behöver man dock byta munstycken på beroende på bränsle, finare hål ju tyngre bränsle...
dock vill man helst inte ha bränsle som koksar för mycket i förgasar-kammaren då det kan vara högst varierande i hur man får bort kokset igen. rörförgasare som går i slinga i lågan är ingen jättehit i det avseendet.
xxargs skrev:Och till sist en brinnande kamin/kök drar syre och avger koldioxid (och en smula kolmonoxid) för 10-15 personer när de brinner med hög effekt, med andra ord - god ventilation i alla lägen. Att ha en kolmonoxid-larm (finns batteridrivna med 9V batteri) är en väldigt bra säkerhetspryl.
Om förbränningen blir försämrad på grund av för lite syre/för mycket CO2 så ökar ju risken för kolmonoxidförgiftningd avsevärt. Jag skulle säga att ett kolmonoxid-larm är obligatoriskt om man skall ha öppen förbränning inomhus.
Eftersom jag har en braskamin i båten och lagar mat på gasolspis så har jag flera brandvarnare, kolmonoxidvarnare samt en gasolvarnara nere i kölsvinet. Kolmonoxidvarnaren och gasolvarnaren larmar till och med om jag råkar överladda batterierna.
Edit: Det enda jag saknar är en CO2-mätare där jag sover. Har inte haft råd att införskaffa en sådan, men det är helt klart befogat att ha en sådan i en båt som man bor i. CO2-halten kan bli avsevärd i ruffen på natten när man sover om inte ventilationen rör om luften tillräckligt mycket. Skall försöka köpa en i julklapp till mig själv.
4kTRB skrev:Statoil ska ha haft något de kallde Blå som var poppis.
OKQ8 har en dunk men jag vet inte hur det är och om det
är 4L eller 5L i dunken. Ganska dyr.
Den blå är helt vanlig fotogen med färgämnet tillsatt och priset upphöjt med 3.
En gång i världen jobbade jag på båtmack och då fick vi ut fotogen i lösvikt, man släppte ner färgtabletter innan man började fylla upp tanken och så tog man betalt för den "äkta" Esso Blå som den då hette. Det var helt vanlig motorfotogen-varnolene-white sprite-kristallolja (kärt barn hade många namn) och kan direkt översättas med dagens citydiesel.
På luftledningens tidevarv -15-20 år sedan så hade vi 10 dygn utan el och jag köpte en clas ohlson fotogenlampa.
Huset ett suteräng i 2 plan blev rätt omgående pyrolyserat av den finare oljan. Den åkte ut direkt.
När det var färdig vädrat låg vi nog på 5-8 grader inne.
Strumporna var fruktansvärt ömtåliga, omöjligt att flytta lampan med kall strumpa.
Du har kanske rätt säter om hur strumpan skall lysa men vi testade 3st sen tröttnade jag.
I min barndom (anno 1432) så hade vi billiga lampor ständigt i vår stuga o de strumporna vill jag minnas var bättre.
Någon måste missuppfattat något, det är hjärnor på framstående vetenskapsmän man förvarar i sprit (vilket definitivt aldrig kommer att hända någon på EF) och inte lampvekar.
Icecap skrev:Har ett par fungerande fotogenprimusar i lager samt lampolja i sprit till dom.
Hmm. Lampolja i sprit? Blandar du alltså sprit och olja och kör i fotogenprimus med gott resultat? Hmmm. Otestat.
Jag har ett multifuel-kök, fast det kan köras på lite av vad man nu har, bensin, diesel, fotogen eller sprit (fast då får man byta munstycke).