Telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pappa_p

Telefon

Inlägg av pappa_p »

HEJSAN

EN fråga: Någon som vet hur jag kopplar in en lysdiod i telefonen utan att den stör mic eller högtalaren.... Jag hittar ingenstans att koppla den. Nu stör den antingen micen eller så högtalaren.
Den ska alltså lys när luren lyfts....
/P_P
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns en strömställare i telefonen som ändrar läge när du lyfter luren. Det är där "linjen" kommer in.
Du kan koppla in en lysdiod med ett motstånd så att lysdioden inte drar mer än kanske 10mA, på de två pinnarna på strömställaren som blir ledande när du lyfter luren.
Det roliga är att när samtalet kopplas upp (mottagaren lyfter luren) så växlar spänningen polaritet. Du kan då t.ex ha två lysdioder vända mot varandra, så det lyser grönt när du slår numret, och rött när den andra svarar. :)
Det är ca 5V när man har ton.
330 Ohm är nog bra. Skaffar du ljusstarka lysdioder kan du driva dem på mindre än 10mA utan att det lyser dåligt, och då interfererar man ännu mindre med telefonsystemet.
pappa_p

Inlägg av pappa_p »

Tack ska du ha!! DEt ska jag prova.
Det är kopplat så att med luren nere så är det kontakt mellan mittenstiften och två andra stift, med luren uppe så mellan mitten och dom 2 som är kvar. Menar du att jag ska koppla diodrarna och motståndet mellan mitten och de av de 4 som det blir kontakt mellen med luren lyft? Då blir det två kvar.... Hur ska jag veta villken som är ingående av dessa då?

Jag mätte tidigare idag och hade då ca 3V in i själva luren. Men med dioden kopplad så vart antingen ljudet försvagt i hörluren eller så hörde dom jag pratade med knappt vad jag sa... Kopplade jag bort luren lyste det bra. In från sladden i väggen hade jag ca 48V.
/P_P
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Och vilket motstånd ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är fel att koppla paralellt med telefonen, det ska kopplas i serie med den.

Jag har tidigare jobbat med reperation av trådlösa telefoner och fax och jag gjorde en smidig liten grej:
en likriktarbrygga med en LED mellan + och -. Över bryggan en opolariserat konding på 1µF.

Bryggans 2 AC ingångar kopplade jag då så att jag "klippte" ena inkommande sladd o monterade dessa komponenter mellan.

Det har ingen inverkan på talkvalitet och ljuser när luren är lyftat.
pappa_p

trög...

Inlägg av pappa_p »

Icecap, förlåt mig men jag är trög. Jag förstår inte?? Jag har hittat lite på nätet och dom ligger också i serie, som denna http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/1/index.htm
Är det något liknande du menar??
/P_P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Exakt! Vill man köra modem kan det vara en idé att lägga en konding över motståndet, det tar bort alla problem med brus och andra ljudproblem om det skulle finnas några.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sen en annan sak. Om du har en sån telefon där luren är skild från huvudelen med knapaprna på, så kan du INTE använda dig av luren med tillhörande sladd, utan det är den kabeln som kommer från väggen du ska jobba med. Rimligtvis de två ledarna i mitten om du har en sån platt modularkabel. Tycker inte det har framgått riktigt här, då du skriver om att du antingen inte hörde nåt eller att de andra inte hörde dig.

[edit] lappa nu ihop lursladden och låt den vara ;)
Senast redigerad av MadModder 18 juli 2006, 17:16:52, redigerad totalt 5 gånger.
pappa_p

Fint jobb...

Inlägg av pappa_p »

Jag har gjort ett fint jobb idag tycker jag. Tyvärr så funkade det inte... Telefonen är som så; en sladd från väggen till en platt historia som det går en annan sladd ifrån till en lur..... en vanlig telefon alltså! Jag tryckte in denna lilla sak på en av sladdarna som sitter på/ går till luren. Hände inte ett smack! Eller så kom det inngen signal till luren alls... kommer inte ihåg nu. Från sladden som kommer ifrån väggen är det ca 48V. Är det alltså på denna jag ska koppla?

När jag tog en lysdiod i serie direkt med den som går till luren så funkar det, om än väldigt svagt sken från dioden. Plus att den slocknar när någon svarar. Provade at vända två dioder mot varandra, men då lät som det var upptaget när man lyfte luren. Antar att dioden stoppade halva signalen...

Men å andra sidan är en ny telefon inte så dyr. Fast det är kul att hålla på å joxa också förstås...
tack ska ni ha!!
/P_P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du behöver inte köpa en ny telefon. Bara du kopplar in elektroniken på rätt sladd. Läs MadModder's senaste inlägg igen. :)
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Det är ca 5V när man har ton.
Om det är 5V ab med avlagd lur så lastas linjen för mycket.

http://www.it.lth.se/digp/PDF_files/telelinje.pdf
pappa_p

Ta i trä..

Inlägg av pappa_p »

8) Haaaaaa!!!! Jag fick till det. Med Madmodder & icecap till hjälp förstås....
Nu lyser den som bara den.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

hur fick du till det då?

edit: ;)
pappa_p

Jag gjorde som så här...

Inlägg av pappa_p »

att jag följde ritningen på http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/1/index.htm och fint som en urmakare lödde jag fast allt på ett litet experimentkort och så satte jag fast denna lilla sak mellan en av mittensladdarna som jag klipt av. Jag hade en röd diod på 6000 mcd. Haha vad det lyste! 8)

/P_P
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

ah men va bra, då vet man ju att det funkar. den tänds när linjen är öppen aight?
Skriv svar