Hej
Kanske en lite luddig titel men hoppas den lockar någon som kan hjälpa iallfall.
Håller på att koppla in en trefas elpatron till ackumulatortanken där hemma.
Det är som sagt trefas och i kopplingschemat är det utmärkt R S T på de ställen där de tre faserna ska vara inkopplade.
Då undrar jag. 1) hur viktigt är det att motsvarande fas kopplas på rätt ställe eller går det att sätta S till R, T till S osv. 2) om de nu måste vara kopplade enligt schemat var tar jag reda på vilka faser som motsvarar R S och T.
obs. jag tänker låta en elektriker titta över det innan den sätts i bruk.
Tack på förhand!
Ta reda på beteckning på faserna till trefas
Re: Ta reda på beteckning på faserna till trefas
Du kan sätta faserna i vilken ordning som helst. (om det nu är en ren elpatron)
Det har bara betydelse när du ansluter en trefas motor, och inte ens där spelar det någon roll om du ansluter de RST, STR eller TRS... det är ordningen som är viktig, inte vilken som sitter först.
(Och skulle motor snurra fel kan du växla valfria två faser)
Det har bara betydelse när du ansluter en trefas motor, och inte ens där spelar det någon roll om du ansluter de RST, STR eller TRS... det är ordningen som är viktig, inte vilken som sitter först.
(Och skulle motor snurra fel kan du växla valfria två faser)
Tackar. Då var det så ja trodde, men alltid skönt att höra det från någon annan också 

Och eftersom kännedom om 3-fas inkoppling verkar bristfällig så rekommenderas (enligt EF-defacto standard
) att be en elektriker att utföra arbetet.

-
Förutom fasföljd är det bra om man även ser till att man har faslikhet i alla kopplingspunkter i sin anläggning, oberoende av om man behöver det eller inte. Dvs den "första" terminalen i alla kopplingspunkter för vara en och samma fas, t.ex L1. Det underlättar stort i framtiden och undviker fasväxlingar i anslutningsdon.