El stängsel aggregat
Re: El stängsel aggregat
Vanligt är väl att glimlampan sitter på primärsidan av transformatorn. Då blinkar den i takt med pulserna men ska inte ha speciella högspänningsmotstånd för att överleva.
Säkert vanligast ja då det är det billigaste som ju styr allt. Nackdelen som jag ser det att ha den på primären är att om transformatorn havererat och inte ger ut något kommer ändå lampan att blinka på som vanligt som att det hela fungerar vilket det alltså inte gör.
Jag har för mig att glimlampa faktiskt ofta sitter på högspänningssidan. Tanken med den är att man ska se att stängslet inte är nerlastat av t.ex. fuktigt gräs som kortsluter. Ett stängsel kan ju vara flera hundra meter runt en hage och då vill man ha en enkel indikering för att veta om man behöver leta fel.
Men det kan ju såklart sitta flera glimlampor i ett aggregat, på nätsidan för att kolla att man inte har strömavbrott kanske.
Men det kan ju såklart sitta flera glimlampor i ett aggregat, på nätsidan för att kolla att man inte har strömavbrott kanske.
För att inga missförstånd skall bli, detta elstängsel har två glimlampor, en på primärsidan som indikerar att 230 volt finns in. Och den andra sitter på sekundären och skall blinka vid varje spänningspik. På denna elstängselapparat är glimlampan borttagen och syns bredvid alldeles svart vilket inte helt otroligt kan vara åskans fel?. Det lilla högspänningskortet har några varistorer tror jag dom heter och en räcka motstånd för att driva just glimlampan.
Glimlampan med gula sladdar är alltså för nätspänningen och den med svarta sladdar är den "brända" som indikerar puls?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ahaaa, ja nu ser jagJanson1 skrev:För att inga missförstånd skall bli, detta elstängsel har två glimlampor, en på primärsidan som indikerar att 230 volt finns in. Och den andra sitter på sekundären och skall blinka vid varje spänningspik. På denna elstängselapparat är glimlampan borttagen och syns bredvid alldeles svart vilket inte helt otroligt kan vara åskans fel?. Det lilla högspänningskortet har några varistorer tror jag dom heter och en räcka motstånd för att driva just glimlampan.

Ja det var ju snyggt med två. Ja det kan nog mycket väl vara åskan som dragit med sig den. Inte dumt att köpa några extra