Felsökning av ugn som drar säkringar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mstandar

Felsökning av ugn som drar säkringar

Inlägg av Mstandar »

Tjena!

Nån som är duktig på ugnar o spisar?

Har fått problem med våran bosch spis ikväll, när vi startar ugnen så går säkringen på en fas. Har haft bort bakstycket och toppen, men hittar inte något som ser konstigt ut.
Provat att byta säkringar, kollat huvudsäkringar. Kollat uttag mm allt sånt ser okej ut. Misstänker väl nån kortis i nått ugnselement eller så.
Kan köra plattorna och får värme i alla, inga problem när jag vrider termostaten, men såfort jag startar ugnen oavsett grill eller över/undervärme så går säkringen, misstänker L3 då det är 3e säkringen i skåpet men det kan jag inte vara säker på.
Man hör liksom att nått knäpper till eller puffar till inuti ugnen när säkringen går.

Har nu Ohm mätt elementen, och värdena var som följer
Yttre Övre: 110ohm
Mitten Övre: 96ohm
Nedre: 136 ohm

Och de hade ingen slutning mot jord heller.

Ursäktar för att bilderna blev roterade, ser rätt ut på datorn, men inte här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mstandar

Re: Felsökning av ugn som drar säkringar

Inlägg av Mstandar »

Detta är nog löst nu,

Jag tog och kikade på slutningar mot jord igen, och det var ingen helt kortslutning, men nedre elementet hade 12kohm mot jord. Så testade att koppla bort flatstiften på nedre elementet och köra utan det, då gick allt hur bra som helst, fick värme i övre elementet och säkringen höll.

Så blir att kontakta servicefirma imorn som löser nytt element, alternativt beställa hem ett själv vad som nu går fortast.
slft

Inlägg av slft »

du kan inte isolationsmäta nätspänningsdrivna komponenter
med en vanlig multimeter då den har för låg mätspänning
utan du måste använda en isollationsmätare som mäter med 500 eller 1000volt
en sk. "megger"

//Ola
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Jag jobbar inom el så megger har vi (Eurotester), men inte hemma en torsdagskväll ;), men jag kan få en fingervisning om det funkar eller ej.

Och säkringarna går direkt när det nedre elementet är inkopplat, kopplar jag bort det nedre elementet fysiskt så går ej säkringarna. Därav vet jag att det är ett fel i det nedre elementet, sen om det bara är det som är fel återstår ju att se, men skulle tro att det är ytterst otroligt om båda elementet har gått sönder på en ett år gammal spis.
Skriv svar