El stängsel aggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bertilio

El stängsel aggregat

Inlägg av Bertilio »

Hej, vilken typ av Glimlampa sitter i elstängsel aggregat, visar el pulsen ut.

Med vänlig hälsning. Bertil..
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: El stängsel aggregat

Inlägg av Gizmo »

Är du säker på att det är en glimlampa?
Min gissning: Det har nog funnits elstängsel rätt länge, typ iaf sedan slutet på 60-talet, då kanske det kan vara en sådan.
Men om du har ett nytt elaggregat (80-talet eller nyare) så gissar jag att det sitter en lysdiod.
Enklaste är väl att öppna och titta vad det står eller hur den ser ut?

Eller, ännu bättre, om du vill ha riktigt bra svar så berätta vad du ska göra eller varför du funderar över det? Utveckla lite mer.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har sett glimlampor även på lite nyare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

På det jag(vi) lagade åt någon annan medlem så var det bara en LED med seriemotstånd rakt på inkommande fas.
Ska se om jag hittar tråden igen för jag tror det finns någon bild.
Har också för mig du var lite inblandad Henry :D
EDIT: Här var det -> http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=1276498#p1276498. LED1 och R22.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Se där ja, där var jag visst med på ett litet hörn. :) Har sett liknande uppbyggnad på kort men som ändå haft glimlampa, men som på det du hade i den tråden har jag som sagt även sett LED och som jag väl gissar på är bra vanligare numera och förmodligen kanske även uteslutande.

Till TS: om du hör att det tickar eller att aggregatet fungerar så kan det ev vara glimlampan som gått även om det tillhör ovanligheterna, eller så är det något annat. Såvida inte glimlampan har direkt eller indirekt något med drivelektroniken att göra eller att tex ta ner någon viss spänning på något vis som en säkerhetsgrej så borde den ev kunna bytas till i princip nästan vilken som helst, men det måste kontrolleras noga först att den inte har någon sekundär funktion.
Bertilio

Inlägg av Bertilio »

Hej, skickar bilder, har bytt ut ett låg ohmigt effekt motstånd..

Bertil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bertilio

Inlägg av Bertilio »

Glömde att jag har reparerat aggregatet o nu fungerar det, men som ni ser på bilden så är glimlampan helt svart, det tickar, men G-lampan blinkar inte, är det 400v håller den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En sådan gasurladdningslampa brukar tända vid en spänning på 90V men har en hel del lägre brännspänning - varför den måste ha ett seriemotstånd, ofta på 100k. Det motstånd kan ha dött.
Mateo_swe

Inlägg av Mateo_swe »

Har för mig att dessa lampor finns i olika modeller för olika spänningar.

Är det mer än 400V till lampan?
Det låter märkligt, trodde det max skulle vara nätspänning och ev ett motstånd i serie.
Om du har bytt lampan och den går sönder igen så är det nog motståndet som är trasigt.
Jag skulle följa Icecap´s råd och prova med 100k om du inte kan se vad motståndet har för värde.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Svårt att få en hum om vilken storlek det är, men tex denna 4mm_hos_Conrad kanske passar? För 230V vill den då ha ett 390kΩ ¼W förkopplingsmotstånd.
(Ibland finner man dessa som ersättare till ena lamp-benet, så det kanske gömmer sig under den gula krympslangen? Eller så går det nog klura ut genom att kolla noga på kortet vilket det är.)
Bertilio

Inlägg av Bertilio »

Det blir att beställa 10st..återkommer när jag har monterat..
Tack för svaren..
Bertil..
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jag vet som sagt inte om just denna är rätt storlek, men det har du säkert kollat.

Hör av dig om du behöver något nytt motstånd eller annan komponent, så kan jag gräva lite. Men just glimlampor är det ont om tyvärr.

Lycka till!
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Det är väl minst 5000 volt på sekundären? På 80-90 talet när lagade sådana kostängsel som mest så var det oftast åskan som slog ijäl elstängslena så det kan vara en åsksvit. Jag har för mig det var flera ganska högohmiga motstånd i serie till glimlampan, varje motstånd nån megaohm eller så?
Mateo_swe

Inlägg av Mateo_swe »

Sitter glimlampan på sekundärsidan?
Märkligt, men om det stämmer så borde det finnas, precis som sägs ovan, fler/större skyddsmotstånd eftersom lampan inte tål 5000 volt.

Om lampan sitter på primärsidan och det är 400V så kan du nog använda 390k motståndet som conrad angav för 230V.
Det bara begränsar strömmen och det är ingen större skillnad på 230 och 400V matning till lampan/motståndet.
Strömmen blir oavsett bara nån mA genom lampan vilket den ska tåla.

Jag har ett gammalt elstängselaggregat men tyvärr ligger det i förrådet på sommarstugan så jag kan inte kolla hur det är gjort i denna enhet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Är nog rätt säker på att den sitter på primären.
Kollar man på bilden så ser det ut som att inkommande nätkabel ansluter precis bredvid samt att den är omringad av 400V kondingar.
Högspänningskortet är också helt separerat.
Skriv svar