Ser att det skrivits mycket om detta på forumet, läst och lärt. Jag har en stereohögtalare med nominell ineffekt på 30 Watt och max ineffekt på 100 Watt. Verkningsgraden på en billig stereohögtalare verkar ligga på 1%. Jag har fått en TDA2030-krets som ger ut 10-20 W (tror jag). Högtalaren är tänkt som larmsirén i ett hemmabyggt inbrottslarm. Vid 1% verkningsgrad skulle jag då få ut max 0.2 Watt i uteffekt, är detta högt ? Vid 1 W i uteffekt kan man inte vistas i samma rum stod att läsa. Jag kunde få en jäkla högt ljud ur min lilla 2 W högtalare (impedans 8Ω) men är rädd för att spränga den. Ger min simpla stereohögtalare (impedans 6Ω) ett högre ljud, annorlunda ljud, och tål den mer ? Det är en liten krabat tänkt att användas i ett surroundsystem, men ledsnade på att stypa på sladdarna på left rear och right rear, så använder endast fronthögtalarna vilket duger gott. Med "liten" menar jag att stereohögtalarens storlek är ca 6 cm bred och ca 15 cm hög. Det enkla sättet vore att testa, men är intresserad av principfrågan

Tacksam för svar !
/nn
PS : Oscillatorkretsen har pajat för tillfället, det är därför jag inte provar direkt