400VAC till 5VDC på enklast sätt
400VAC till 5VDC på enklast sätt
Hej! jag vill konvertera 400VAC till 5VDC för att driva en Arduino.
Vill gärna hålla nere storleken på lösningen.
Min nuvarande lösning är:
> Trafo 400/230VAC > Nätaggregat 230VAC/5VDC
Hur skulle ni ha gjort för att hålla nere storleken och kostnad?
Vilka komponenter skulle ni ha köpt?
Trafo: https://www.elfa.se/sv/styrtransformato ... p/30050255
Nätaggregat:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44814
Vill gärna hålla nere storleken på lösningen.
Min nuvarande lösning är:
> Trafo 400/230VAC > Nätaggregat 230VAC/5VDC
Hur skulle ni ha gjort för att hålla nere storleken och kostnad?
Vilka komponenter skulle ni ha köpt?
Trafo: https://www.elfa.se/sv/styrtransformato ... p/30050255
Nätaggregat:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44814
Re: 400VAC till 5VDC på enklast sätt
Ur elsäkerhetssynpunkt är alltid en transformator med efterföljande likriktning att föredra.
Men varför vill du använda 400Vac. Räcker det inte med 230Vac?
Men det finns ju andra metoder som visserligare är sämre och farligare ur flera aspekter.
-Spänningsdelare med resistorer. Om du vill ta ut en Amper så krävs resistorer på åtskilliga hundra watt.
Utspänningen blir ostabil och hela anläggningen kommer att fungera som värmekamin.
Helt livsfarligt dessutom.
-Spänningsdelare med kondensator. Något jag själv provat på i något sammanhang.
Kan fungera vid små strömuttag. Alstrar mindre värme men är lika farlig.
Kan inte rekommenderas.
-Likriktning av högspänningen med efterföljande hackning och elektronisk reglering av utspänningen.
Vanligt numera för att slippa dyrbara och tunga järnkärnetransformatorer.
Även här gäller det att veta vad man gör om man vill överleva.
Nej säkrast och bäst är att använda sig av en transformator för att galvaniskt skilja bort nätspänningen.
Nuförtiden myllrar det ju dessutom av sådana överallt till en billig penning.
Men varför vill du använda 400Vac. Räcker det inte med 230Vac?
Men det finns ju andra metoder som visserligare är sämre och farligare ur flera aspekter.
-Spänningsdelare med resistorer. Om du vill ta ut en Amper så krävs resistorer på åtskilliga hundra watt.
Utspänningen blir ostabil och hela anläggningen kommer att fungera som värmekamin.
Helt livsfarligt dessutom.
-Spänningsdelare med kondensator. Något jag själv provat på i något sammanhang.
Kan fungera vid små strömuttag. Alstrar mindre värme men är lika farlig.
Kan inte rekommenderas.
-Likriktning av högspänningen med efterföljande hackning och elektronisk reglering av utspänningen.
Vanligt numera för att slippa dyrbara och tunga järnkärnetransformatorer.
Även här gäller det att veta vad man gör om man vill överleva.
Nej säkrast och bäst är att använda sig av en transformator för att galvaniskt skilja bort nätspänningen.
Nuförtiden myllrar det ju dessutom av sådana överallt till en billig penning.
Är det till en maskin som saknar nolla? I så fall skulle jag nog övervägt att byta anslutningskabel till en med nolla som förstahandsval.
Du har säkert redan sökt på nätagg i litet format från 400VAC->XVDC (där X är litet) och det verkar ju inte vimla av dem precis. Jag har för mig att det förr fanns riktigt små inbyggnadstransformatorer för kontrollampor i trefasutrustningar utan nolla, men jag hittar inte det heller. I dag är det nog rätt udda att man inte har framdragen nolla misstänker jag.
Edit: Det var en sådan här jag tänkte på:
https://www.storel.se/sto/Produktkatalo ... /p/3706722
Så de finns tydligen fortfarande. Finns även variant utan integrerad lamphållare. Just denna ser ut att ha 6V AC 1.2W ut. Därifrån till 5V DC är det ju sedan både enkelt och kompakt att ta sig. Ett aber är huruvida lamptransformatorn klarar krav på skyddsisolation - den är ju inte tänkt för att husera något annat än just kontrollampan som i sig antagligen är beröringsskyddad. Något att kolla upp.
Du har säkert redan sökt på nätagg i litet format från 400VAC->XVDC (där X är litet) och det verkar ju inte vimla av dem precis. Jag har för mig att det förr fanns riktigt små inbyggnadstransformatorer för kontrollampor i trefasutrustningar utan nolla, men jag hittar inte det heller. I dag är det nog rätt udda att man inte har framdragen nolla misstänker jag.
Edit: Det var en sådan här jag tänkte på:
https://www.storel.se/sto/Produktkatalo ... /p/3706722
Så de finns tydligen fortfarande. Finns även variant utan integrerad lamphållare. Just denna ser ut att ha 6V AC 1.2W ut. Därifrån till 5V DC är det ju sedan både enkelt och kompakt att ta sig. Ett aber är huruvida lamptransformatorn klarar krav på skyddsisolation - den är ju inte tänkt för att husera något annat än just kontrollampan som i sig antagligen är beröringsskyddad. Något att kolla upp.
Senast redigerad av Pen 27 november 2018, 11:33:53, redigerad totalt 2 gånger.
-
Två st mindre 230VAC/X volt trafos, seriekopplade på primärerna så de får ca 200V över sig.
Serie/parallelkoppla sekundärerna (beroende på vad du väljer för spänning) , likrikta , glätta och sätt dit en liten DC/DC omvandlarmodul.
bygg in i en säker låda/kapsling. Tex normkapsling. Häri ligger det knepiga att få det bra och säkert framför allt.
Avsäkra 400V matningen.
Notera att 400V får du inte koppla in själv , det är fast anslutning som gäller eller CEE don (röda) om det är ett redan existerande uttag till maskiner.
Behörighetskrävande!!!
Du får ABSOLUT INTE FUSKA OCH ANVÄNDA PE ledaren som fusknolla för att få 230VAC.
Sitter det i en maskin som matas med 400V är du inne i maskinen och pillar på dess CE.
Serie/parallelkoppla sekundärerna (beroende på vad du väljer för spänning) , likrikta , glätta och sätt dit en liten DC/DC omvandlarmodul.
bygg in i en säker låda/kapsling. Tex normkapsling. Häri ligger det knepiga att få det bra och säkert framför allt.
Avsäkra 400V matningen.
Notera att 400V får du inte koppla in själv , det är fast anslutning som gäller eller CEE don (röda) om det är ett redan existerande uttag till maskiner.
Behörighetskrävande!!!
Du får ABSOLUT INTE FUSKA OCH ANVÄNDA PE ledaren som fusknolla för att få 230VAC.
Sitter det i en maskin som matas med 400V är du inne i maskinen och pillar på dess CE.
Varför skulle han inte få koppla 400V? Får som lekman med nödig kännedom byta ut ditt trasiga CEE uttag eller för den delen PERILEX uttaget bakom spisen så länge avsäkringen är maximalt 16A. Över det krävs att man endera har egen auktorisation eller ingår i ett egenkontrollprogram hos en registrerad elinstallatör.
Finns inga som helst krav på auktorisation A/AL (eller ingå i egenkontrollprogram) för att konstruera/bygga/reparera anordningar som förbrukar energi - det kommer på tapeten när anordningen skall anslutas fast till elnätet. Sedan finns det givetvis mängder andra reglementen som måste vara uppfyllda om nu Harjawald håller på att konstruera en sjurackanrs pinnsvets som kräver 400V/63A.
Om PE ledare till maskinen är tillräckligt grov att utgöra PEN (matning från TN-C central, fast ansluten, area >=10mm2) kan man sätta en 30mA PSA i maskinen för att skapa en säker 230V anslutning.
Finns inga som helst krav på auktorisation A/AL (eller ingå i egenkontrollprogram) för att konstruera/bygga/reparera anordningar som förbrukar energi - det kommer på tapeten när anordningen skall anslutas fast till elnätet. Sedan finns det givetvis mängder andra reglementen som måste vara uppfyllda om nu Harjawald håller på att konstruera en sjurackanrs pinnsvets som kräver 400V/63A.
Om PE ledare till maskinen är tillräckligt grov att utgöra PEN (matning från TN-C central, fast ansluten, area >=10mm2) kan man sätta en 30mA PSA i maskinen för att skapa en säker 230V anslutning.
Någon av dessa kanske: Mouser? RAC05-05SK/480 ser ut att vara det du söker (den andra har jag inte kollat närmre på)?
-
Dum fråga, men om man kan det du skriver och känner till detta, behöver man då fråga hur man skapar en 400V=> klenspänningsmatninggrottan skrev:Varför skulle han inte få koppla 400V? Får som lekman med nödig kännedom byta ut ditt trasiga CEE uttag eller för den delen PERILEX uttaget bakom spisen så länge avsäkringen är maximalt 16A. Över det krävs att man endera har egen auktorisation eller ingår i ett egenkontrollprogram hos en registrerad elinstallatör.

Jag har använt dessa nätagg,
finns några kronor billigare om du inte behöver 20Watt
Sedan blir det nog en trafo före
finns några kronor billigare om du inte behöver 20Watt
Sedan blir det nog en trafo före

Kan man inte lägga till en extra sekundärslinga som ger en låg AC spänning som man sedan kan likrikta?
Om man skall bygga en utrustning finns det säkert trafos med en extra lågspänningslindning att köpa om man letar lite.
Om man skall bygga en utrustning finns det säkert trafos med en extra lågspänningslindning att köpa om man letar lite.