Hej.
Nu är jag lite fundersam när jag håller på att pyssla och leka med lite olika LED diodrar.
Vill nämligen montera större LED diodrar i en LED Spotlight (GU10)
Men tror jag stöter på problem.
Om vi tittar på LED Spotlighten (GU10)
Där har vi 5 st LED märkta D1 - D2 - D3 - D4 - D5
Samt 5 stycken Tunnfilmsresistorer(?) märkta R1 - R2 - R3 - R4 - R5 (vet inte vilken typ detta är)
Om jag mätar på inkommande plus (+) Så har jag 47.8V när den är avslagen.
Och jag har 110V när den lyser.
Dom LED som jag vill byta ut till är dessa.
Men dessa drivs utav en transformator som levererar 29V
Alla dessa LED som jag vill ha är Seriekopplade ifrån Transformatorn.
Finns de nått sätt jag kan använda mig utav dom stora LED diodrarna och montera dom på GU10 lampan tillsammans med tunnfilmsresistorerna(?) som finns där?
Hjälp med fundering över 2 olika LED
Hjälp med fundering över 2 olika LED
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med fundering över 2 olika LED
Nej
Inte utan att modifiera hela GU10 lampan
de stora Led är ju 350mA "constant current" som trafon lämnar
Hur kan du ha 47V om lampan är avslagen ??
Är rätt ohaj på allt detta just nupeo007 skrev:Nej

Ja du jag vet inte hur de kan vara så men så är de ?
Hur mycket är de jag behöver bygga om för att få dit dom stora LEDarna?
Kan man göra ett eget pcb kort med motstånd för att få de att fungera eller måste man ändra mer än så? ?
Går de annars att köpa andra LED som jag kan byta till i GU10 lampan ?
Jag har inga problem att kunna löda lös kortet som sitter där och göra en förflyttning eller liknande för att få de att fungera.
Står det 5602 på resistorerna? Alltså 56 kΩ? I så fall är de inga strömbegränsningsmotstånd i alla fall, och du kan nog ignorera dem.
Om du vill byta till andra LEDs men ha kvar drivelektroniken så måste du ta reda på hur mycket ström drivelektroniken ger, och hitta LEDs i rätt storlek som behöver just så mycket ström. Detta kräver att du bryter kretsen och kopplar in din multimeter i serie. Dessutom måste de nya LED:arnas spänningsfall vara runt 22 V (110 V/5 lampor) vid den strömmen.
Vad är egentligen syftet med detta byte av LEDs? Det kanske finns enklare lösningar på det du vill göra?
Om du vill byta till andra LEDs men ha kvar drivelektroniken så måste du ta reda på hur mycket ström drivelektroniken ger, och hitta LEDs i rätt storlek som behöver just så mycket ström. Detta kräver att du bryter kretsen och kopplar in din multimeter i serie. Dessutom måste de nya LED:arnas spänningsfall vara runt 22 V (110 V/5 lampor) vid den strömmen.
Vad är egentligen syftet med detta byte av LEDs? Det kanske finns enklare lösningar på det du vill göra?
Hur mäter jag i serie då?arvidb skrev:Står det 5602 på resistorerna? Alltså 56 kΩ? I så fall är de inga strömbegränsningsmotstånd i alla fall, och du kan nog ignorera dem.

Mätar inget på bilden, bara bild på multimetern. Att hitta LED's som funkar för 22V borde inte vara några problem, tycker dessa borde funka isf ?
https://www.conrad.se/p/seoul-semicondu ... br-1126203
Ja de står 5602 på dom. Så jag kan alltså skippa dessa isf? Vad har dom för funktion på kortet nu ?
Vill ha ut mera power i gu10 lampan, mest bara för att jag vill prova å se att de går, gillar att göra lite egna saker

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.