Flera pc nätaggregat för mer 12V kraft?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nanopile

Flera pc nätaggregat för mer 12V kraft?

Inlägg av nanopile »

Tänker mig att jag ska driva en trave motorer med 12V och har en massa gammla nätaggregat liggandes.
Kommer jag o förstöra dem om jag paralellkopplar allihop?
Tänker mig att man kopplar ihop jord och +12V eller är det lika bra o koppla ihop alla 20 pinnarna så att säga?
Behöver ungefär 80A med 12V spänning, dvs ca 1KW
nanopile

Inlägg av nanopile »

Kanske ska omfrasera, Kan man paralellkoppla ett vanligt pc nätaggregat?
(+12V mellan 2 nätaggregat och likadant med minus för att få mer kräm?)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I teorin borde det vara fullt möjligt men i praktiken så är det alltid lite skillnader mellan aggregaten (mer eller mindre) som kan göra att ett av dom blir mer belastat än dom andra. Detta kan då göra att om man har flera parallellkopplade agg, som ligger på sina effekt gränser, så kommer ett att nå sin gräns snabbare än dom andra vilket då gör att detta stänger av sig själv, om det är ett bra och fullt fungerande agg vls, om inte så blir det i värsta fall en rökpuff. Då blir dom andra mer belastade vilket kanske gör att 2 andra når sin gräns och stänger av sig och då står resten där med full belastning över sig och så stänger samtliga av sig kanske långt innan dom nått sina max gränser.

Om det sedan inte är exakt samma spänning från dom så kommer det som har lägst spänning att dra ström från dom andra eftersom dom inte har samma potential vilket ev kan orsaka problem. Vet inte om ev ett lämpligt motstånd kopplat från varje 12v spänningslinje på varje aggregat möjligen kan motverka en del av problemen.

Jag har för en tid sedan testat att bara koppla ihop 2 st 5v utgångar efter att ha mätt så att det inte var någon ström som flöt mellan dom. Det var det inte och det fungerade också sedan att koppla samman dom, däremot blev det inget av att testa med belastning. Det var en annan som frågade om det samma för en tid sedan och för honom så gick det ena sönder om jag inte minns fel. Varför vet jag dock ej, men för mig fungerade det i alla fall efter att noga ha kontrollerat spänningarna m.m. Vet dock inte om detta fungerar med alla sorters agg oavsett ålder.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Tur att jag frågade, att jag inte tänkte på det du just skrivit själv :)

För att jobba runt saken, tror du man kan sätta en diod på både plus o minus samt styra spänningen som lämnar aggregatet med en kraftig transistor?
Kanske det räcker med en diod på plussidan på varje agg, men har man ändå transistorn så kanske man klarar sig med bara den?
Visserligen får jag nöja mig med en lägre spänning men det får jag väl leva med.
Naturligtvis styrs varje transistor individuellt, typ med någon processor alt i samarbete med en strömmätare.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Henry:
Om det sedan inte är exakt samma spänning från dom så kommer det som har lägst spänning att dra ström från dom andra eftersom dom inte har samma potential vilket ev kan orsaka problem.
Bör inte kunna gå någon nämnvärd ström bakvägen, det är ju likriktardioder mellan switchtrafon och utgångarna. Enda strömmen isåfall vore väl om nätagget med högst spänning laddar kondingarna något i det andra nätagget

Sen hur man ska balansera uteffekten från aggregaten kan bli lite klurigt, det bästa hade varit om man hade kunnat synka PWM dutycyclen mellan dem, men kanske inte så praktiskt genomförbart
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

macgyver: Nej dom skall ju inte kunna det egentligen men jag har själv mätt upp 1,3v i skillnad mellan 2 agg nyligen så det var därför jag skrev som jag skrev. Det kan ju ev vara så som du säger men det var dock utan belastning som jag mätte upp detta så jag vet inte vad orsaken var till det, blev lite förvånad. Aggen fungerar dock alldeles utmärkt var för sig.

nanopile: Skall du styra hastigheten på några DC motorer som drar så pass mycket ström vid låg spänning så hade jag nog personligen använt PWM styrning istället om dom och aggen klarar det för då slipper du en hel del effekt förluster + att om du använder MOSFET trissor så får du mycket låga spänningsförluster med. Man styr inte spänningen med PWM utan den tillförda effekten på ett effektivare sätt. Har själv tex styrt en liten dc motor som jag matade med 26v och då drog den 36A med en stor fläkt monterad på sig. Men det var inga problem alls att styra den från 0 rpm till max varvtal, och den MOSFET trissan som jag då använde blev bara lätt varm.
Skriv svar