Jag har nu svept upp min tankkrets bestånde av trimbar spole parallellt med piezo.
Jag började med att ställa spolen i maxinduktansläge sen la jag på 4kHz och trimmade ur (obs) ferriten till maximum utsignal (elektriskt, dock).
I fallet 4kHz var maxinduktansen en aning för låg så jag fick inte indentifierat puckel, men för alla andra frekvenser mellan 4kHz och 6kHz med steg om 100Hz kunde jag detektera puckeln och jag trimmade då till maximal puckel samt lyssnade lite strött.
Det visade sig att 5,0kHz var i det närmaste optimalt, induktansen för max blev då 25mH.
Detta är således vad jag kommer satsa på när jag lindar upp min platta spole vars ferritstav på endast 2mm CPMS så vänligt kapat upp åt mig.
Nu vet jag alltså vad jag vill ha för värden och jag
tror att jag tidigare i denna tråd mätte upp my_r för ferritkärnan (får kolla upp det, annars kör jag min standardmetod dvs testar med 10 varv).
Således gäller det nu att pricka 25mH, kommer nog satsa på typ 35mH och linda av...
Denna platta spole skall sedan smältlimmas i ett mobilfodral där även den tunna (knappt 2mm) piezo'n får plats.
Arrangemanget blir inte riktigt så tunt som jag skulle vilja men det får duga till en första prototyp.
Tjockleksoptimering kan vi ta om min strömsnåla AM-mottagare visar sig ha nånsomhelst kommersiell potential, just nu är jag lite orolig för att nivån när jag testar med min 2W-sändare har sjunkit jämfört med tidigare varianter av spole men rent amatörmässigt spekulerar jag i att diametern (läs arean) hos kärnan är nu säg 10ggr mindre än tidigare och vad man sänder är ju B dvs flödestäthet som man brukar beteckna T som i Tesla men man kan också nyttja SI-enheter och skriva Vs/m^2 dvs det är arean som konverterar B till magnetiskt flöde (Vs) och sen är det Faraday's induktionslag på det dvs d(Vs)/dt för att få ut nån signal.
Kontentan är alltså att om jag nyttjar större (ferrit)area så kan jag eventuellt få högre signal för samma B, eller?
MVH/Roger
PS
Mina nya Tektronix-prober fungerar utmärkt!
Ser från detta inlägg i denna tråd
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1390631 att my_r tycks vara runt 7 fast då har jag beräknat det utifrån mätresultat OCH solenoid-formeln där jag hade kunna ta fram ett A/L-värde (aka AL-värde) istället, dock måste jag då ta med my_r och my_0 samtidigt som solenoid-formeln inte sägs gälla för flerlagriga spolar.
Jag måste få lägga till det här också, när jag kör 5kHz och optimerar tankkretsen så har jag 14dB högre nivå ut med spole än med bara piezo, ingen jättegain men inte helt fel heller

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.