Jag har försökt använda ett ordinärt relä som elektromagnet (med eventuell remanens) i ett projekt.
Mha kompass ser jag att magnetism finns och "läcker" (man kan också lyssna eller mäta).
Eftersom jag är intresserad av nåt som kallas för remanens vilket man kan tolka som "kvarvarande magnetfält" så har jag försökt köra med elektromagnetbiten hos ett relä.
Tanken var att järnet i spolen skulle ha remanens men det visade sig att det i praktiken inte hade det.
Fast det var mätmässigt det, jag tyckte det var så konstiga resultat att jag dremlade isär relä't och gissa om min förvåning när relä-spolen var magnetiskt KORTSLUTEN!
Jag menar, ta en permanentmagnet av typen hästsko och applicera "kortslutningsbygeln" för att därefter försöka plocka upp t.ex nåt så lättviktigt och magnetiskt som en M3-mutter.
Det går inte för det finns ingen magnetism kvar, den bara "snurrar" inuti magneten, fast tar man bort kortslutningsbygeln ja då är magneten stark.
Personligen ser jag ingen skillnad på permanentmagnet och elektromagnet, är endera kortsluten så finns ingen magnetisk kraft utanför järnet MEN relä't fungerar ju TROTS att det är kortsutet.
En enda desperat aning florerar i mitt huvud, kan det vara så att kortslutningsbygeln inte är kortslutande utan bara ställer ett luftgap?
Men vad tusan vill man ha det till samtidigt som kontaktorn faktiskt dras på andra sidan kärnan där den är runt krökande och där kortslutningsbygeln (f.ö precis verifierat magnetisk) INTE sitter.
Jag tycker ett relä borde ha en järnkärna som bara "sprutar ut magnetism" vilket å andra sidan kan vara en del av anledningen till att det ser ut som det gör dvs att det läcker mindre men om det läcker mindre finns ju ingen extern kraft kvar

MV/Roger
PS
Jag fattar ingenting om nåt snart