Moderkort = Trasigt. (Ingen spänning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Moderkort = Trasigt. (Ingen spänning)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har ett trasigt moderkort. PCI-bussar, CPU-fläkt mm får ingen spänning.

Moderkortet är troligen av märke Jetway. (De brukar vara det om de heter J-542xx och har ALI M1542-chipset.)
Kortet är för AMD och kom 1999-2000 ungefär.

Jag vet inte när eller hur det gick sönder eftersom det var trasigt när jag fick det.

Någon som vet vad felet kan bero på? Hur fixar man det?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Har du kollat/mätt Lytarna på kortet?. Brukar vara standard nu förtiden :?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om fläktarna inte får ström, så får troligen inget på kortet det.

Kan det vara så att något i ATX kontakten är kortslutet så att PSU:n vägrar att starta (då den fattar att den inte kommer att kunna driva en last på 0 ohm).

Kolla alla stift i ATX-kontakten mot en manual och se om det är kortis mellan 3,3v 5v eller 12v och jord.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har inte mätt kondensatorerna ännu. Däremot har jag provat med 3-4 olika nätagg.
Har även testat massa andra knep. Bl.a har jag bytt processor och minne, kört utan processor och minne. Men det händer ingenting alls.

(Orsaken till att jag kört utan processor är för att högtalaren ska ge i ifrån sig pip i en viss frekvens om det inte sitter någon processor i. Detta gör att man kan utesluta eventuella byglingsfel på bushastighet mm.)

edit:

Hur får man bort kondensatorerna? De är lödda i tennbad och har ju även lödtenn under kondensatorn på komponentsidan av kortet. Det fungerar varken med tennsug eller lödfläta. :(

Hm, ingen som råkar ha ett moderkort till salu? :)
Det ska klara en AMD K6-2 processor på 400MHz och 100MHz bus-frekvens.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Du får la värma och dra samtidigt då :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Been there, done that.. :D

Jag provade alla möjliga sätt, utan att lyckas. Eftersom det är ganska många kondensatorer att testa så är det ju bra om de lossnar utan allt för mycket värme (eller våld).
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Äh ta stora rörtången och hugg i lite va :lol:

Ja du... då är det nog lite knepigt att få loss dem... att avlöda genompläterade kort är ett rent helsike som du märker :)

Ni som provat... funkar en riktig avlödningsstation med vakuum?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

om du pressar ner pinnarna från en multimeter i ATX kontakten, kommer det då 5V på" Power Good"?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tanke! Men, nepp, det är 0V där. Jag får tjuvkoppla nätagget för att få spänning. När jag mätte detta så använde jag däremot ett annat nätagg som startar så fort man sätter i nätsladden.

Har mätt lite mer nu:
ISA-bussen får spänning. Hittade en fläktkontakt mellan ISA-platserna som kunde ge spänning till CPU-fläkten.
Högtalaren ger ingen felsignal. Varken om jag har CPU och/eller minne istoppat eller inte. Däremot ligger det lite spänning över högtalaren.
IDE och floppy-kontakter ger ingen signal.

De stora kondensatorerna och MOSFET'arna (60N03S) blir aningen varma. En IC-krets som heter US3007CW blir väldigt varm. Alla dessa kretsar sitter mellan CPU'n och kontakterna för reset/turbo/power/LED.

Det verkar som vissa kretsar inte får någon spänning. Inte helt omöjligt att en kondensator är inblandad. Frågorna är: Vilken/vilka? Hur får man bort dem för att kolla?

Kollade vad US3007CW var för något:
5 BIT PROGRAMMABLE SYNCHRONOUS BUCK PLUS NON SYNCHRONOUS , LDO CONTROLLER AND 200MmA LDO ON BOARD.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fick ett AK73PRO kort en gång hos en dataffär, som enligt dom var DOA. Kopplade förståss ett agg till det för att se hur det mådde. När jag tryckte på "start knappen" (kortslöt rätta pinnar bara) så lös en lysdiod för att visa att det var ström fram till det hela. Jag hade dock ingen cpu, minne eller någonting alls i det men det kom inte ett enda pip från det, och ja jag hade kopplat in en lite högtalare. :) Jag har bara en cpu men vågade inte testa med en i ifall den skulle bli förstörd. Kollade även spänningar och så med ett skop och dom såg väl ok ut, men det blev inte mer än så.

Däremot har jag varit med om en gång att om inte cpun är i så låter det ingenting heller från kortet även om det saknas en massa. Vet dock inte om det gäller alla kort.

Hm, ingen som råkar ha ett moderkort till salu?
Det ska klara en AMD K6-2 processor på 400MHz och 100MHz bus-frekvens.

Är moderbord för K6-3 bakåtkompatibla med K6-2? Om ja så har jag 2 kort liggandes. Där kan jag ev tänkas sälja det ena. Tänkt bygga någonting av det andra nämligen. Såg att det även satt en cpu på det ena med fläkt och kylfläns på. :) Men den tror jag att jag behåller till det andra kortet i så fall.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

kan ju vara nått lurt med den där varma kretsen... skummade lite i databladet och det ser ju ut som att den har med strömförsörjning att göra och bland annat innehåller den en utsignal som heter typ PWR_OK
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

oJsan: Precis. Eller så är det en dålig konding som gör kretsen "något ostabil".

Henry: Låter intressant. Hittade detta på en sida om processorer:

"K6-3 är ganska lik K6-2. Skillnaden är dels att K6-3 har sin L2-cache inbyggd medan K6-2 har den externt på moderkortet och dels att K6-3 har ett extra cacheminne som kallas L3. Det ger bättre prestanda, men till högre produktionskostnad."
Länk

Efter ytterligare lite googlande:

Jo, de är tydligen kompatibla. Men K6-2 använder 2.0 V VCore och K6-3 använder 2.0V, 1.8V eller 2.2 V, 2.4 V om det är en "Sharptooth". Så man kanske behöva ändra en jumper.
Jag hänger själv inte med på varför det står kommatecken mellan volt-talen, men det är hämtat härifrån.

Om du vill sälja ena kortet så köper jag det gärna. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha så det var inte mer som skilde dom processorerna åt.

Visst, jag kan släppa ett av dom och då blir det ett som heter GA-5AX (Rev 4.1) för den vet jag kan hantera K6-2 cpu. Körde den själv med den processorn när jag köpte det men som sedan blev uppgraderad till en K6-3.

Jag hittade förresten både lådan och manualen. Dock tyvärr inget annat.

Vi kan fortsätta på PM om det skulle kunna vara intressant.
Senast redigerad av Henry 13 juli 2006, 04:12:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter mycket bra. :)

Perfekt att du hittade både låda och manual.

Jag skickar ett PM.
Skriv svar