Förstärkare, hur gör jag med nätagget? Lite annat också

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Diemon
Kontakt:

Förstärkare, hur gör jag med nätagget? Lite annat också

Inlägg av Diemon »

Hejhej..
Jag har tänkt att bygga en elbas-förstärkare, alltså för instrument.
Målet är att den ska vara stark, inte låta så himla bra. Men givetvis inte helkasst...
Jag har helt enkelt inte råd med en dyr stark förstärkare som duger när man spelar med trummis.
Senså är det alltid kul att bygga. :)
Elementen blir nog en 12" och 2 bredbandare.

Jag tänkte ha en separat förstärkare för basen och en annan för mellanregister till diskant. Det gör att jag kan dela aktivt, det är praktiskt...

Till basen tänkte jag bygga med en LM4651/4652, och till det andra har jag inte riktigt bestämt mig men kanske LM3886.
Någon som vet var man kan få tag på dessa till drägligt pris? Elfa tar ju äckligt mycket för LM4651.

Och hur är det med nätagg? Hur fixar man det billigast?
Skulle gissa på att ett som ger runt 200W i 22-26V skulle vara bra.
Någon som har några ritningar och allmäna tips? :)
Har ingen vidare koll alls på vad jag ska ha för något egentligen.

Idéer, förslag och tips mottages gärna!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det enklaste och vanligaste när det gäller nätagg till ljud är en trafo en likriktare och en reäl kondensatorbank. Och tyvärr är det den delen som har en tendens att bli dyr.

EDIT: stavning
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

BDE (http://www.bde.se/s_urplus.htm) hade 4700uF/50V kondingar för 3kr/st. Kolla om de fortfarande har några kvar... Passar utmärkt till en förstärkarnätdel så länge du inte behöver mer än +/- 50V. Jag hade totalt 28st i min förstärkare men det var seriös overkill. Kan fortsätta lyssna på normal volym i 30s efter jag stängt av den :)
Diemon
Kontakt:

Inlägg av Diemon »

Men måste inte nätdelen vara stabiliserad på något sätt? Annars ger den ju olika spänningar vid olika belastningar..?

Cyr: Ska kolla upp det där, men tror jag kan fixa billiga kondningar via elektronikföreningen jag är med i.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En sån här nätdel brukar inte vara stabiliserad. Det gör inget att spänningen varierar lite och att det blir en del rippel (inte om förstärkaren är någorlunda väl konstruerad).
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

kolla min hemsida om nätagg
Skriv svar