Jag har en BPW34 fotodiod som jag tänkt använda med Soundcard Oscilloscope för att mäta flimmerfrekvens på bildskärmar/TV-apparater och liknande. Den är i nuläget lödd direkt till en 3,5mm-kontakt med 1 meter kabel mellan. Problemet är att signalen blir för svag.
När jag lyser på den med en stark LED-ficklampa så visar den en fin kurva med frekvens. Tyvärr så har jag för mycket 50Hz-brus för att kunna använda den med min stationära dator via ett Steinberg UR22 MkII-interface, så jag använde i detta fallet en app för Android med en Zoom H1n kopplad via USB. Med den på ca 7/10 i gain så får jag en fin signal från min Mini Maglite LED.
Om jag däremot försöker läsa av en bildskärm så räcker inte ens 10/10 för att få något nämnvärt utslag VU-mätaren eller oscilloskopet. Jag behöver alltså en förstärkare. Det finns en del kretsscheman för OP-amps till just BPW34, men jag vet inte om dessa är lämpliga för anslutning till ett ljudkort eller om jag kommer att grilla något.
En mätning med multimeter avslöjar att den som mest ger ca 500 mV utan förstärkare, och linjeingångar verkar vilja ha max 2 volt. Jag skulle alltså säkert kunna förstärka signalen 4x. Däremot tror jag inte att det blir tillräckligt för att få en bra signal från en relativt svag ljuskälla.
Några idéer? Jag är helt grön på OP-amps. Alla vettiga förslag välkomnas