En pulstrafo för drivning av en switchtrissa har aldrig ett luftgap, då det detta ger läckinduktans vilket försämrar drivförmågan.
Jg skulle gissa att det är en flyback omvandlare, då vill man ha en ganska låg primärinduktans i dessa (göres med luftgapet) men hög tålighet för
https://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_converter
Om trafon delat sig finns risken att flera komponenter kan vara trasiga, då det kan få ödesdigra konsekvenser ifall induktansen blir för låg. Möjligen.
Kärnorna är standardstorlekar så börja med att mäta upp alla mått. De kärnmaterial som användes på 80-talet är lite out of date idag men det som skiljer är främst att modernare material har lägre förluster vid högre frekvenser och därför använder högre swithcfrekvenser. De gamla kärntyperna/materialen kan vara svåra att hitta idag. Det bör fungera med andra kärnmaterial än orginal bara man kommer tillräckligt nära... Betänk att spacern inte är exakt tjocklek och kärnmaterialets toleranser är något varierande både med tillverkningen och temperaturen. Spacern gör att kärnmaterialets egenskaper blir mindre kritiska då den skapar luftgapet som styr primärinduktansen. Så länge bobbinlindningarna är oskadda är det kritiska fixat.
De flesta ferritmaterial för transformatorbruk är hyfsat lika i lägre frekvenser.
Googla lite på flyback transformer design och läs på.
Det är nästan omöjligt att mäta fram egenskaperna , speciellt som du bara har en halva ...
Mitt tips är att försöka skapa ett kretschema , verifiera att det är en flyback omvandlare och sedan utifrån komponentvärdena dimensionera en egen trafo med andra kärnmaterial tills man kommer nära nog. Det är ett ganska avancerat arbete då man måste kolla designen. När du kommit så långt kan man börja titta på att välja kärnmaterial.
Eller så chansar du och stoppar dit några kärnor i "power ferrite material" som fysiskt får plats. Obs att spacern måste finnas kvar. GSG. Det värsta som händer är att man smäller ett antal komponentr.
Och verifiera att alla komponenter är hela, switchtrissan kan ha gått åt fanders när kärnbiten lossnade.