Skulle gärna vilja ha möjligheten att köra High-speed (480Mbit), så där går traditionella galvaniska isolatorer bort. Jag har inte hittat någon som klarar mer än full-speed. Dessutom får det inte bli extremdyrt, över typ 50:- känns inte kul. Har även lite smått begränsad yta, men det går alltid att klämma in "lite till"...
Sen behöver jag inte kunna använda USB'n då den är skyddad, utan det är helt OK om man måste inaktivera skyddet, för att använda USB'n.
Jag tänkte lite i dessa banor, med ett par MOSFET'ar: Men ett praktiskt prov har visat att det inte är helt trivialt. Schemat enligt ovan fungerade inte alls med de transistorer jag provade (FDV304P), men när jag kortslöt gate-motståndet på 10k så gick det åtminstone att enumrera devicen som full-speed, men inte high-speed. Och vet inte om det faktiskt skulle fungera att köra något sen utöver enumereringen.
Provade även att köra med N-kanal istället (2N7002), det fungerade lite bättre. Kopplade då gate genom 10k till 5V istället för att släppa igenom data. Då kunde jag faktiskt enumerera en device på high-speed. Men sen provade jag med en annan device, fungerade inte. Så är väl på gränsen. Kanske skulle det fungera med transistorer med mindre kapacitans..?
Finns ju en rad komponenter som är gjorda för just att switcha USB-signaler. Men inga av dessa som jag har hittat tål över typ 5V.

En tråkig lösning vore ju ett litet signalrelä. Men blir klumpigt och inte minst, mekaniskt. Något jag gärna undviker.. Drar ganska mycket ström också.
Fler tips och idéer?