Utvecklingsmiljö AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
FS

Utvecklingsmiljö AVR

Inlägg av FS »

Hej

Hade tänkt mig att börja programmera lite AVR. Men har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska inhandla.

De saker jag vill ha:
- C-kompilator (kommer inte att programmera något i assembler)
- Programmerare, som stödjer att kretsen programmeras på plats i designen. Den skall även kunna programmera de flesta avr-kretsar, ju fler desto bättre.
- Någon debug-feature, där man kan läsa av varibler och stega sig fram i exekveringen. (Om man måste skaffa nåt kit för 1500kr eller mer så nöjer jag mig med att tända lysdioder/lcd med rätt info...)

Lite funderingar:
- STK500 är det endast ett kopplingsdäck med massa knappar, lysdioder, lcd mm... eller innehåller det något mer av värde? Annars skulle man ju kunna peta ihop sitt egna lilla experiment-bräde. Är det värt att köpa det färdigt för att komma igång på direkten istället för att mecka med programmerare och oscillatorer?

- Butterfly, ja vad innehåller detta kort egentligen? =)

- ICE200, är det nåt att hänga i granen?

- ISP (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5865.htm) denna verkar ju trevlig, eller?

- Var handlar jag billigast? Elfa känns ju lite sådär även om servicen är grym.

Mycket funderingar ;)
Hoppas någon kan vägleda mig lite!

/Fredrik

PS. Ja, jag har sökt och blev då ännu mer vilsen... DS.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Winavr.sf.net fixar C-kompliatorn. Gratis, och otroligt bra. Finns för många plattformar också.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

För C programmering till en µC rekomenderar jag Winavr och AVRStudio.
I AVRStudio kan du sakt å säkert kolla vad som händer vid varje port + mkt mer.
Som programmerare rekomenderar jag en ISP. Jag kör med AVRISP mkII In-System Programer och den fungerar perfekt.

Jag har andvänt en Butterfly att lära mig allt på och jag tycker att den är väldigt bra. För mer info om vad som följer med kolla www.smileymicros.com där erbjuds det några fina kit, och det dyraste med allt tog jag och jag tycker det är väldigt spännande och lärorikt.

Programmerare köps billigt på: http://www.lawicel-shop.se/shop/ -> Programmerare

Mer än såhär kan jag inte hjälpa men jag hoppas det var till någon hjälp.

//Emil
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Du har redan fått svar på det mesta, och jag håller med om WinAVR och någon ISP-programmerare. Jag använder själv en enkel(billig) STK200 från lawicel, byggde först en egen men när en färdig kostar 129.- så är det bättre/billigare att köpa.

STK500 är smidig att använda men förmodligen kommer man att bygga "prylen" senare och då tycker jag att man lika gärna kan bygga prototypen på labbordet så man är 100% på kopplingen.

Butterfly har jag aldrig använt utan gick direkt på dom vanliga/(riktiga) mikrokontrollerna.

p.s ICCAVR är mycket trevligt som kompilator men kostar pengar... Men supporten är värd det tycker jag nog(kanske inte om det endast är till hobby dock...) :)
FS

Inlägg av FS »

Korken skrev:I AVRStudio kan du sakt å säkert kolla vad som händer vid varje port + mkt mer.
Man simulerar en körning då antar jag. Hur fungerar det om man vill köra programmet i microcontrollern? (och därmed kunna leka med data från omgivningen, sensorer mm...) Behövs det lite finare grejor då?
FS

Inlägg av FS »

Såg att Lawicel dels hade:
AVRISP mkII In-System Progr.

men även:
JTAG Prog/Debug for AVR, USB
Denna är ju iofs. inte gjord av Atmel själv. Det kanske är dåligt? :roll:

Vad är skillnaden ISP vs. JTAG. Vad är att föredra?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Om du vill leka me värden är det väll bara att skicka dem via USART?

//Emil
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Mitt tips är att vänta ett litet tag (simulera i Studio så länge) och köp sedan en AVR dragon. Det är ett kommande kombiverktyg som stödjer ISP, ICE och debugWIRE. ICE <32kB. Det bästa av allt, den kommer kosta runt 500kr. Det pratas mycket om den på www.avrfreaks.com
FS

Inlägg av FS »

AVR Dragon verkar trevligt, men jag vill nog inte vänta en månad i hopp om att man kan köpa den då. Vill ha nu. :) Får väl köpa Dragon när den kommer om jag känner behovet.

Så just nu står det mellan ISP eller JTAG (de ovan nämda). Är det någon som har använt denna "pirat"-variant av Atmels JTAG ICE. Som jag förstår erbjuder JTAG mycket bra debug-möjligheter. Dock låser man sig till att använda Mega-serien, eller?

Vad är skillnaden mellan JTAG och debugWire?
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Okej, men då måste jag faktiskt rekomendera en annan pryl! Köpte min programmerare på http://www.miklobit.com/ (JTAG-TWICE). Den stödjer böde JTAG och ISP via STK500 v2 protokollet. Dvs den fungerar i ISP läge via AVRStudio. Jag har ingen serieport, men den fungerar bra med en usb-dongle. Kanonpryl enligt mig!
FS

Inlägg av FS »

Det blev:
- AVRISP mkII
- ATtiny45
- ATmega644

Nu såg jag att i mega644:an datablad står det "not recommended in new designs". Hmm men den stog som "Ny produkt" hos Lawicel... Har jag köpt nåt gammalt junk nu? =)
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

644:an är en pinkompatibel uppgradering av 32:an och den är sprillans ny. Men de kanske ser den just som en uppgradering.
Skriv svar