Nätaggregat som gett upp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen

Nätaggregat som gett upp?

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Jag har ett nätaggregat av typen HQ POWER PS1310 som ger 13.8V likström och 12A (peak). Efter att ha testat en starter (till modellflygplan) så levererar aggregatet inte längre någon ström. Det slutade helt enkelt fungera under testen. Dock kände jag inte något lukta bränt eller hörde att något "small". Powerlampan fortsatte att lysa (och gör så fortfarande).

Jag mäter dock 13.8V ut obelastat, men så fort jag belastar aningen så sjunker spänningen till c.a. 1-3 V.

Jag har öppnat och kollat, men ser inget misstänkt (svart bränd fläck eller så). Sitter även någon trissa?! där med liten kylfläns, som jag misstänkte, som heter D313, men hittar inget om den på elfa. Lödde loss och ohm-mätte den lite ändå, och den släppte igenom åt vissa håll och "blockade" åt andra så den "verkar" funka.

Sedan sitter också två större trissor på en jättefläns bak. Dessa har jag dock inte testa än.

Vet någon på rak arm vad som kan vara felet? Har jag bränt en lindning i trafon eller kan det vara någon enkel komponent som man kan byta ut?

Alla tips välkomna!

mvh Mats
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag ska tipsa dig om att kolla om det finns någon stor diod som sitter mellan kontakterna där du plockar ut strömmen så att säga. På insidan då.

Det kan vara nåt sånt.

Annars kan det mycket väl vara att någon av de stora trissorna har gått. Men det borde de inte göra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men jisses.. dessa startmotorer drar typ 80 A.... och är kraftigt induktiva - inte undra på att nätaggregatet dog. I princip inga aggregat funger med en sån hemsk last. När man startar en sådan elmotor är det banne mig kortslutning.....

Tja, effektrissorna är väl heta kandidater till offer. Kan vara drivtrissorna till dessa som ger den lilla ström som du mäter när du kör aggregatet obelastat. Skulle gissa på effekttrissorna, synd bara att dessa brukar vara rätt dyra. ett par tior styck får du nog räkna med.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

D313 heter egentligen 2SD313 och datablad finns här
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller härdå det andra verkade kräva någon form av medlemskap.
Skriv svar