Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

Jasså gör man.. har letat information om detta men inte hittat nåt... tack för den infon :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

Så där.. nu har jag beställt 2.2kw spindel med tillhörande VFD samt ett 80mm fäste... skickas från Tyskland så lär väl ta en vecka eller nåt innan grejerna kommer.. ska surfa in till JBCNC och beställa några hylsor till ER20.. eller kanske ett helt kit med 12 stycken..

Behöver fundera på nån form av pump till kylningen, helst en icke dränkbar eftersom jag tänkte ha en dunk med vatten och bara hål i locket för slangarna... slangarna ska ju gärna passa rakt på pumpen också utan modifikationer eller adaptrar..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindel + VFD Beställt

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad är det för diameter på slangarna? Jag har en liten Peristaltic pump liggande i gömmorna någonstans.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag antar att det är samma som på min förra cnc med vattenkyld spindel, minns inte, men jag ska rota igenom min CNC3040 tråd och se om jag skrev nåt där ang diameter för jag köpte ny slang minns jag...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Finns det några tillfällen då man inte ska tillämpa G64 P0.05 i G koden ?

Om man avbryter en fräsning mitt i, hur får man axlarna att åka tillbaka till där man satte nollan (Touch Off) innan man började fräsningen ? Jag har numer alltid noll i mitten, eller centrum kanske man ska kalla det..
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Som det beskrev för x antal sidor sedan så ska G64 P0.05 läggas in i en LinuxCNC fil, du fick till och med beskrivning på hur det skulle göra.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Som jag också sagt ett antal gånger tidigare så använder jag G64 P0.05 sen flera veckor tillbaka genom att sätta in det manuellt i LinuxCNC... frågan var således inte hur jag använder detta... frågan var när bör jag INTE använda detta.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Det finns flera olika sätt som det kan fungera på. Med reservation för att jag kan ha något detaljfel.
Vissa styrsystem har inställningar för ungefär(inte alltid exakt) det som G64 gör och behöver aldrig ha detta i G koden(t.ex. DDCSV som jag kör). Vissa system har en startkod som alltid läggs till i början av alla program som körs(kanske LinuxCNC funkar så, jag vet inte) medan andra system kräver att det står i programmet och då är det CAM-systemet(om sådant andvänds) som ska konfigureras för att G koden ska postprocessas rätt till den specifika maskinen(3D-skrivare och Slicers brukar funka så).

Jag vet inte hur det funkar i LinuxCNC men utgår ifrån att det funkar som flera redan skrivit. D.v.s. att det finns en fil där det ska läggas in och då körs det i början när man startar ett program. Jag kan ha fel så nån som använder LinuxCNC vet bättre.

Vissa CAM-system har funktioner för att göra verktygsbanorna mjukare så att maskinen går mjukt och exakt utan G64.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag sätter in G64 P0.05 som aktiv kod i LinuxCNC och det verkar fungera bra.. men jag undrar om det finns några tillfällen när man inte ska använda sig av denna kod av nån orsak ? Jag använder den alltid nu eftersom maskinen jobbar fortare och genar inte i svängarna..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Sen en tid tillbaka ökade jag matningen från 700mm/min till 1500mm/min i och med att jag kör väldigt bra stål nu från JBCNC, nu blir det fina små kutterspån när jag kör och varven på spindeln kör jag på läge 3 vilket är det lägsta jag kan köra och behålla nån form av moment, jag undrar om jag borde ha ännu snabbare matning än 1500 eller är det ganska bra för fräsning i trä.. ?

Jag har 4mm i stepdown och 40% stepover..
johannyren

Inlägg av johannyren »

Jag har en likadan maskin som du och en sån spindel som du har beställt. I ekträ kör jag med minst 3300 mm/min utan problem på 18000 rpm och en 4mm fräs. Ibland upp till 5000.

.
johannyren

Inlägg av johannyren »

Jag kan för övrigt rekommendera Biltemas pentrypump som funkar perfekt och kostar en dryg hundring.

.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

johannyren skrev:Jag har en likadan maskin som du och en sån spindel som du har beställt. I ekträ kör jag med minst 3300 mm/min utan problem på 18000 rpm och en 4mm fräs. Ibland upp till 5000..
Jag kör 8mm stål.. 3300mm/min verkligen.. ja klart tunnare stål = mindre motstånd förstås men sånt tar man väl hänsyn till med lämpligt varvtal.. vad kör du för stepdown och stepover ?
johannyren

Inlägg av johannyren »

Tvärtom - med större diameter kan jag köra ännu fortare eller på lägre varvtal då skärhastigheten ökar. Jag ska kolla när jag kommer hem - är på resa. Men jag har för mig att med mitt 12mm jula-fräs så kör jag ungefär samma hastighet, och med 5mm djup och 40%.
Jag kan posta det senare.

.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Men en Jula fräs.. ursäkta mig men det låter inte troligt.. så vida du inte slipat upp det rejält vill säga, jag har köpt massvis med jula fräsar och alla är svin dåliga, måste köra väldigt sakta.. Det är dessutom riktigt dåligt material i Julas fräsar, använder dom en gång till nån mindre fräsning sen är dom i princip bara att kasta bort.. och kasta bort är dom i princip redo för redan när dom ligger i förpackningen... :humm:
Skriv svar