Sitter och funderar kring ett litet projekt. Tänkte mig börja pilla med microprocessorer igen efter ett uppehåll på ett tiotal år
Projektet jag funderar på är att bygga ett/en shiftlight till min MC.
Jag tänker undvika att koppla in något mer än matningsspänningen i hojjens elsystem och behöver därför tips på hur jag enklast känner av tändpulserna. Jag funderar på något induktivt på tändkabeln kanske?
I slutändan vill jag alltså ha en fin fyrkantspuls att köra rakt in på en I/O-pinne.
...jaha, vad återstår då?! Kamera som filmar varvräknaren? Tändpulserna måste väl vara det optimala att "känna av" om du inte vill klippa kablar i din hoj...
Eftersom jag tyckte att tändspole/tändkabel var samma typ av "signalkälla" så feltolkade jag detta:
Nisse skrev:efi332 plockar signalen från vevaxeln med en sensor.
Megasquirt plockar signalen från tändspolen.
Ingen av de metoderna vill jag använda.
Men nu förstår jag hur du menar.. det borde ju gå att ordna genom att linda en ledare runt en tändkabel eller runt en liten (metall)-stav som placeras parallellt med en tändkabel. På så vis får du induktion som ger upphov i en liten ström i din krets. Hur stor den blir vet jag inte... men med all säkerhet behövs nog någon anpassing... testa och se... du har googlat antar jag?
Ja där har du ju ett bra schema att utgå ifrån! Jag blev först också lite fundersam på vad logikkretsarna hade där att göra, men enligt förklaringen på websidan du länkade till så är det till för att att förlänga pulsen så att ljuspulsen blir synbar. Samma sak gäller för dig antar jag... du måste förmodligen föränga pulsen eftersom du inte kan mäta pulser som är kortare än 1 clockcykel (1/1,6Mhz=625ns). Ideliskt vore ju att ha pulser som kanske har typ 80% duty vid maxvarv..
Ett oscilloskop skulle nog underlätta för dig... eller så ser du till att 680k-motståndet blir ställbart för att kunna variera RC-konstanten!
Jag förstod vad logikkretsarna har för funktion. Men varför i hela friden de har parallellkopplat dom tre och tre begriper jag inte.
Pickupen i detta fall var någon form av ferritkärna med ca 100 varv tråd runt. Tips på vart man hittar lämpliga kärnor mottages tacksamt.
Får lov att bli lite praktiskt meckande vid hojjen någon dag helt enkelt. Tyvärr verkar mitt gamla oscilloscop ha försvunnit i någon av flyttarna som har genonförts på de 7-8 år sedan det senast användes
Men jag får väl plocka fram multimetern med frekvensräknare och improvisera mig fram.
En öppingsbar ringferrit, llinda en hög med varv som sensor lindning och stick tändkabeln igenom. snygga pulserna med lämplig metod så de duger att visa upp för svärmor så har du löst de jobbiga bitarna. Har du oscilloscop så underlättas jobbet betydligt för då kan du labba lite med val a ferrit, antal varv och konstruktion av pulsformande nätet.