Shiftlight

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Nisse

Shiftlight

Inlägg av Nisse »

Hallå och Hej,

Sitter och funderar kring ett litet projekt. Tänkte mig börja pilla med microprocessorer igen efter ett uppehåll på ett tiotal år :)
Projektet jag funderar på är att bygga ett/en shiftlight till min MC.

Jag tänker undvika att koppla in något mer än matningsspänningen i hojjens elsystem och behöver därför tips på hur jag enklast känner av tändpulserna. Jag funderar på något induktivt på tändkabeln kanske?
I slutändan vill jag alltså ha en fin fyrkantspuls att köra rakt in på en I/O-pinne.

// Nils
Kurre86

Inlägg av Kurre86 »

Kolla hur de gjort för att få in tändpulserna på Megasquirt eller efi332 eller något liknande...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

efi332 plockar signalen från vevaxeln med en sensor.
Megasquirt plockar signalen från tändspolen.
Ingen av de metoderna vill jag använda.

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

...jaha, vad återstår då?! Kamera som filmar varvräknaren? Tändpulserna måste väl vara det optimala att "känna av" om du inte vill klippa kablar i din hoj...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

oJsan, som jag skrev i mitt första inlägg så funderar jag på om det går att känna av induktivt på tändkabeln :)

Kamera på varvräknaren skulle ju vara ett alternativ om det fanns varvräknare. Det är avsaknaden av sådan som fått mig att fundera på projektet. :lol:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det borde väl gå att använda samma teori som volt tång använder?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Eftersom jag tyckte att tändspole/tändkabel var samma typ av "signalkälla" så feltolkade jag detta:
Nisse skrev:efi332 plockar signalen från vevaxeln med en sensor.
Megasquirt plockar signalen från tändspolen.
Ingen av de metoderna vill jag använda.
Men nu förstår jag hur du menar.. det borde ju gå att ordna genom att linda en ledare runt en tändkabel eller runt en liten (metall)-stav som placeras parallellt med en tändkabel. På så vis får du induktion som ger upphov i en liten ström i din krets. Hur stor den blir vet jag inte... men med all säkerhet behövs nog någon anpassing... testa och se... du har googlat antar jag?
J10

Inlägg av J10 »

så som man gör med stroboskoplampor för motorbruk, finns en del med klämma likt tång-meter och andra där man bara lindar en kabel runt tändkabeln

de scheman jag sett har varit väldigt enkla så det är nog inget jobbigt att bygga om man har skop och kan se pulsen man får
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

J10, du har inget av de schemana att visa upp?

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

jepp jag röstar också på stroboskop testarn för tändsystemet dock utan att besitta några större kunskaper hehe =)
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Nu har jag googlat lite mer.

På denna sida http://www.siliconchip.com.au/cms/A_104378/article.html
hittade jag detta schema. Förrutom hur de kopplat inverterarna så verkar det intressant. Vad tror ni andra?

Bild
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ja där har du ju ett bra schema att utgå ifrån! Jag blev först också lite fundersam på vad logikkretsarna hade där att göra, men enligt förklaringen på websidan du länkade till så är det till för att att förlänga pulsen så att ljuspulsen blir synbar. Samma sak gäller för dig antar jag... du måste förmodligen föränga pulsen eftersom du inte kan mäta pulser som är kortare än 1 clockcykel (1/1,6Mhz=625ns). Ideliskt vore ju att ha pulser som kanske har typ 80% duty vid maxvarv..
Ett oscilloskop skulle nog underlätta för dig... eller så ser du till att 680k-motståndet blir ställbart för att kunna variera RC-konstanten!
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jag förstod vad logikkretsarna har för funktion. Men varför i hela friden de har parallellkopplat dom tre och tre begriper jag inte.

Pickupen i detta fall var någon form av ferritkärna med ca 100 varv tråd runt. Tips på vart man hittar lämpliga kärnor mottages tacksamt.

Får lov att bli lite praktiskt meckande vid hojjen någon dag helt enkelt. Tyvärr verkar mitt gamla oscilloscop ha försvunnit i någon av flyttarna som har genonförts på de 7-8 år sedan det senast användes :(
Men jag får väl plocka fram multimetern med frekvensräknare och improvisera mig fram.

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En öppingsbar ringferrit, llinda en hög med varv som sensor lindning och stick tändkabeln igenom. snygga pulserna med lämplig metod så de duger att visa upp för svärmor så har du löst de jobbiga bitarna. Har du oscilloscop så underlättas jobbet betydligt för då kan du labba lite med val a ferrit, antal varv och konstruktion av pulsformande nätet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ferriter typ:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 011495.htm

Wurt har annars bra om du vill ha öppingsbara ferriter.
Skriv svar