Jag lyckas inte få någon AVR-programerare att fungera :'(

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
farskost

Jag lyckas inte få någon AVR-programerare att fungera :'(

Inlägg av farskost »

hej, kag börjar får starka aningar om att någon ond makt sagt att jag inte ska kunna få en AVR-programerare att fungera.

Började med att få hem ett par Atmega16 och blev grymt glad.

sedan byggde jag ihop en enkel programerare via paralellporten med ett par motstånd. när jag sedan försökte komma åt processorn via avrdude så kunde den inte hitta processorna sa den, jag började kolla mene hittade inget som verkade vara fel. jag provade även en annan processor men med samma resultat.
såg sedan på nätet om någon som haft liknade problem o testat i en ana dator o det hadde löst det hela, så jag tänkte att jag med har bränt paralellporten..

Nu gav jag upp paralellportsprogramerarna o försökte att få en att fungea via com porten istället, http://elm-chan.org/works/avrx/avrx_com.png verkade vara bra, hadde inte en sådan krets hemma men jag tränkte att vilken rs232omvandlare som helst borde fungera, bara man ser till att rätt pinne på comporten går till rätt pinne på procesorn. så jag använde en http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877% ... %2C00.html, då jag hadde en sådan liggandes hemma. lägger sedan in definationen för programeraren i avrdude och testar.. men det fungerar inte, den hittar inte processorn :'(

vad gör jag för fel, hur ska man göra??

//St
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag dummad emig en gång. Använde en 2313 utan att ansluta extern kristall. den krävde nämligen det vilket de jag lekt med tidigare inte gjorde. Minns inte om Mega 16 skall ha extern kristall - kolla det. Och om den skall ha det kolla så att den är rätt avkopplad.
farskost

Inlägg av farskost »

Jag hittar inte någon information om att man måste ha en kristall inkopplad, och avkopplingskondenstatorer finns både vid programmeraren och processorn.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

ATmega16 kräver _inte_ extern kristall utan använder som default inbyggda osc på 1 MHz.
Jag har inte använt någon serieportsprogrammerare så det vet jag tyvärr inget om.

EDIT: Din första tråd får jag inte till att funka, kommer bara till pir.org. Har du satt kondensatorerna som krävs till din ADM238?
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

har också haft lite strul med AVR programering med avrdude ibland
har du använt rätt parametrar till AVRDUDE?
testa om utgången från AVR:en ger ut signaler till parallellporten (MISO / PB6)
om MISO inte svarar, prova med att koppla in en extern kristall
prova att lägga till parametern -f till avrdude
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

vad använder du för matningssoänning till din AVR?
farskost

Inlägg av farskost »

Jag matar procesdsorn med 5v, från samma källa som matar programeringskortet.

ok, ska testa om jag kan få det att fugera med andra inställningar i avrdude.

har inte kvar min paralellportsprogramerare längre, tog kablar och sådant från den för att bygga min comportsprogrammerare

//St
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Har du kollat att mjukvaran verkligen har kontakt med porten ?
Win 98 och senare tillåter inte direktkontroll så man måste ha port32.DLL eller liknande.

Prova att koppla några LED via 390 Ohm LPT och se om de blinkar när du försöker programmera.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Win98 tillåter direktkontakt faktisk! Men alla Win efter Win98 tillåter det inte.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

ME tillåter väl också det. Det tillhör ju floran av DOS-baserade windowsversioner. Det är dom NT-baserade windowsversionerna som har problem med det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet är alla versioner efter Win98 baserat på NT, även ME, vilket inte medger direkt tillgång till hårdvaran utan drivrutinen (eller liknande) i fråga.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nej. ME är baserad på 95/98 med DOS-kärna. Det vet jag. Därför borde det inte vara problem med direkt access där heller.

Däremot har jag aldrig kört portar på ME och kan säg med 100% säkerhet att det fungerar men det spelar mindre roll eftersom det egentligen inte gällde ME i tråden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är det inte f.o.m Win98SE som "buggen" som gjorde att man kan komma åt hårdvaran direkt fixades ?

Så vitt jag har förstått så har både Win98 och Win98ME fortfarande detta "fel"...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Antar att du med "bugg" menar att ett riktigt operativsystem naturligtvis skall skydda systemet från klåfingriga användare. :)

Hela det beteendet beror i grunden på att dom gamla windowsvarianterna var DOS-baserade och inte har någon egentlig skyddad kärna så som NT-versionerna har. Så ur den synvinkeln så är det samma funktion för samtliga av dessa windowsversioner, d.v.s 95/98/98SE/ME. Sedan att MS skulle ha gjort någon form av justering av åtkomsten till hårdvara mellan dessa versioner har jag inte hört talas om. Grundorsaken är fortfarande att det är DOS-baserat.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Japp :-)

Jag hade för mig att *en* av WIN98xx versionerna var en "hybrid" mellan
de gamla DOS och de nyare NT (hur länge kommer det att vara "New
Technology", förresten ? :-) ). I alla fall i detta avseende...

Mer OT...

Ta "WNT" och backa varje bokstav en position i alfabetet, vad blir det då ?

Precis, VMS ! :-) Och som alla vet så är ju stora delar av kärnan i Win-NT
kopierade från det bästa OS'er på planeten, VMS.
Dave Cutler var huvudarkitekt till båda...

EDIT : Stavfel i "Cutler"...
Skriv svar