Dataaggkabel för 230V/5A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av Spisblinkaren »

Då vart det genast mer intressant :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Molex: det finna inga stift/hylsor som klarar dom AWG14 som högströmssekundärernas tampar är på.

Dom är förresten av solid koppar på 1,5mm (1,8mm^2).

Maxarea hos Molex är sedan AWG20 (RK05, typ).

Så om jag envisas med Molex så måste jag skarva med RK05...

Det funkar ju inte, lika bra att köra sockerbit i så fall.

Nu ska jag dock kolla en speciell sak, jag är nämligen nyfiken på bredden hos kontakterna så jag skall försöka ta fram dimensionerna:

1) Molex 6P, BXHXL: 10X9X7
2) Phoenix 6P, BXHXL: 30X15X26
3) Socker 6P, BXHXL: 46X16X32

1) är onekligen mest attraktivt MEN Molex-stiften/hylsorna klarar bara AWG20 (0,5mm^2) och iom att min trafo ger ut tåtar på 1,8mm^2 motsvarande AWG 12 så funkar det inte med Molex, har jag precis kommit på (strax efter att jag på bussen bestämt mig för att köra Molex).

2) klarar hela AWG 12 så den funkar av den anledningen, dock blir jag alltjämt pissed över datavärlden när man inte ens kan surfa fram en kontakt som BARA skiljer i polantal, hur fasen kan man krångla till nåt så basalt?

Jag har försökt i en kvart nu och jag lyckas ta mig tusan inte, jag borde flytta ut i skogen för jag kommer aldrig begripa sån här skit :) .

3) Det verkar som detta blir lösningen, tyvärr är den ganska klumpig men det är egentligen den enda nackdelen.

MVH/Roger
PS
Edit: justerat språket
Senast redigerad av Spisblinkaren 3 oktober 2018, 17:08:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vilket poltal vill du ha?

Här finns Phoenix med 2, 3, 5, 10, 16 poler
https://www.tme.eu/se/katalog/lostagbar ... %3A7542%3B

Om madmodder lagar sin länk misstänker jag att han hittat andra tillverkare med liknande kontakter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack mrfrenzy!

Jag är ute efter 6 poler (alternativt 2+4 poler, eller tom 2+2+2 poler fast kör man på detta viset så finns risk för förväxling).

När jag tittar på din senaste länk så kan jag inte avgöra eller se polantalet.

I princip kan man dock just se det men jag har lärt mig att bilder snarare är att betrakta som avatarer för dom stämmer sällan (och det är faktiskt inte så oförståeligt med tanke på mängden artiklar...) men om dom här stämmer så ser jag inga 6-poliga kontakter i din länk.

MVH/Roger
PS
Jag tycker annars Phoenix-kontakten verkar bra, klarar i alla fall strömmen och 1,8mm^2 samt är 2/3 så bred som sockerbit. Kanske man dock kan få ner bredden ytterligare om man kör 2,54mm? Jag tycker det är synd att Molex-kontakterna bara klarar AWG20 för på nåt nästan sjukt sätt gillar jag dom bäst. Hade det handlat om en flerkardelig kabel så hade man ju kunnat klippa av några kardeler men om tråden är solid...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var de här jag försökte länka till allihop samtidigt tidigare. Finns bara 3 och 5 poler, och de 5-poliga är ohemult dyra.

3-pol hona https://www.elfa.se/sv/kabeluttag-svart ... p/14320753

3-pol hane https://www.elfa.se/sv/kabelkontakt-sva ... p/14320752

5-pol hona https://www.elfa.se/sv/kontakt-med-drag ... p/30068656

5-pol hane https://www.elfa.se/sv/uttag-med-dragav ... p/30068636
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack MadModder!

Jag gillar verkligen dom här!

Nu ska du få höra hur jag tänker:

Jag nyttjar C8-kontakt som nät-kontakt vilket är lite B när det kommer till säkerhet (och delar av chassi är gjort av plåt) men det är enkelt att bara borra ett hål och skruva dit grejen fast helst skulle man ju anstränga sig med att "figursåga" för C14 som alltså, till skillnad från C8, nyttjar jord "från vägg".

Detta var dock egentligen inte vad jag ville tala om utan vad jag ville tala om var att 3-poliga kontakter räcker för alla mina förbindelser, teoretiskt är det naturligtvis inga problem för jag har 3X2 poler att ta hand om, kruxet är bara att nät-AC får ABSOLUT inte kopplas in på bryggorna MEN jag har precis kommit på en nästan patenterbar lösning (om jag får säga det själv) och det är att jag kör tre stycken 3-poliga kontakter MEN primär AC kopplas BARA till L/N medan sekundär AC kopplas till typ L/GND vilket gör att det inte går att koppla fel.

Enda kruxet kan vara att storleken på GND-stiftet kanske inte är dimensionerat för 5A? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

primär AC kopplas BARA till L/N medan sekundär AC kopplas till typ L/GND
Tror inte det är så bra idé. Om man sätter kontakterna fel så brinner visserligen inget upp eller går sönder, men om någon vidrör en komponent som borde ha klenspänning kan den vara spänningsförande med 230V mot jord.

Till skillnad från ELFA så har faktiskt TME rätt bilder till dom flesta artiklar.
Annars kan du se poltalet på beskrivningen eller artikelnumret tex FKIC2.5/5-5.08: klarar 2.5mm2 kabel, har 5 poler, avstånd mellan poler 5.08mm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

mrfrenzy skrev:
primär AC kopplas BARA till L/N medan sekundär AC kopplas till typ L/GND
Tror inte det är så bra idé. Om man sätter kontakterna fel så brinner visserligen inget upp eller går sönder, men om någon vidrör en komponent som borde ha klenspänning kan den vara spänningsförande med 230V mot jord.
Jag tror jag förstår vad du säger men du glömmer en liten liten detalj, montören (dvs jag) ska bara få grejerna att funka, det är med andra ord inte meningen att folk i gemen skall skruva isär grejerna och dona, jag skall bara kunna känna mig säker att jag inte kopplar så att det brinner, sen är lådan ihopskruvad och "helt" säker.

Lite typiskt förståsigpåare att överdriva så förbaskat, lite kritik mot dig som jag hoppas du inte tar för allvarligt men jag har upplevt samma "feghet" på forumet tidigare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tar inte illa upp, anledningen att jag "överdriver" är för att jag är lite noggrann/perfektionist av mig.

Om det kostar 11kr att göra något halvsäkert och 12kr att göra något helt säkert så ser jag ingen mening med att göra det halvdant utan då tar jag det extra besväret att göra det ordentligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tackar för denna ärliga kommentar och ber samtidigt om ursäkt för min framfart (är det sent på kvällen är det ofta ölen som talar :) ).

Idag har jag bestämt mig för vilken kontakt jag vill köra, jag är ledsen för att jag besvärat Er med att leta fram kontakter till mig när resultatet blir min ursprungliga tanke dvs sockerbit.

Jag kommer nyttja sockerbit av flera skäl där ena skälet är era kontakter helt enkelt inte "duger" för Molex som jag först ville ha klarar visserligen effekten men inte kabeldiametern, Phoenix klarar också effekten men jag har inget konto på TME och dom passar inte riktigt för kabel-kabel, Adler fanns inte i mina poltal (som jag dock försökte kringgå ovan) samtidigt som mitt största polkrav innebar en för dyr kontakt.

Det andra skället är att sockerbit passar utmärkt att montera i locket (slog det mig alldeles nyss), det är bara att ha tillräckligt lång navelsträng från lådan så att locket kan flyttas runt en aning och koppla in bifogad sockerbit alldeles i närheten av trafon (under locket), handlar då mest om att klippa till och skala om tåtarna från trafon.

Tack för att Ni försökt hjälp mig!

MVH/Roger
PS
Ska nog skaffa grövre silvertråd till en annan gång :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar