Ska byta kondensatorer i en gammal förstärkare från 70-talet. En stor kondensator, 1500uF 35v, har en hatt på sig med en kabel som går till jord. Se bilder.
Vad har den för funktion? Hatten blir förstor till den nya kondensatorn.
Edit: rättade slagfel i rubriken för framtida sökbarhet - hcb
Byta av kondensator vintage förstärkare
Byta av kondensator vintage förstärkare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Byta av kondensator vintage fördtärkare
Pröva om Du kan hita en modern konding för högre spänning där hatten passar. Eller gör en ny hatt av bleckplåt. Eller prova utan.
Möjligtvis skulle det kunna ha med oönskad återkoppling och instabilitet att göra, eller upptag av nätbrum o.dyl, men det liknar mest en pryl från Svalander Audio...
Möjligtvis skulle det kunna ha med oönskad återkoppling och instabilitet att göra, eller upptag av nätbrum o.dyl, men det liknar mest en pryl från Svalander Audio...
-
Re: Byta av kondensator vintage förstärkare
Det är min fars gamla Telefunken 3022 Music Center 
Kondensatorn har en diameter på 22.3mm. Hittar inte det måttet, inte om jag går upp lite i spänning heller, då blir de förstora.
Får väl testa utan, eller göra en ny hatt, eller försöka göra den befintliga lite mindre ifall det går. Det är väl antingen för att få bort nåt "hum" eller något.

Kondensatorn har en diameter på 22.3mm. Hittar inte det måttet, inte om jag går upp lite i spänning heller, då blir de förstora.
Får väl testa utan, eller göra en ny hatt, eller försöka göra den befintliga lite mindre ifall det går. Det är väl antingen för att få bort nåt "hum" eller något.
Re: Byta av kondensator vintage förstärkare
Intressant. Har aldrig sett sådan tidigare. Vore kul om någon kan berätta mer om detta.