Dataaggkabel för 230V/5A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

Tja, det finns ju bättre metoder än lågspänningskontakter, dosa och skruvplint är nog ett bra val.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

rikkitikkitavi skrev:Kontakterna heter Molex
https://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector

Det är det sämsta skitet som finns. Livslängden är max 10 urkopplingar, sedan lossnar stiften. Och så har du 230V i handen eftersom de glider genom din hand. Vet inte hur många gånger jag svurit över detta med gamla datorer och mög. Gärna då med för hårt spända stift så det är omöjligt att dra loss kontakten, helst skall modermodemkortet ta duktigt med stryk, man får gärna rycka den ur lödön
(inte så vanligt på äldre kvalisortbyggda HP datorer och dylikt men mera vanligt på Tawainesiskt från 80/90tal, de blev bättre sedan också)

Om du använder dessa för nätspänning kommer jag åka hem till dig och slänga all din elektronik, ge dig forumstryk och sedan be moderatorerna att banna ditt konto :)

Capisce?

Det finns massor av bra alternativ, gör en parametrisk sökning på Elfa eller vad som helst. Är det för internt kablage som bär nätspänning?

Så låt oss börja om...
Jag gör ett till svar på detta (o)trevliga inlägg ;)

Vad betyder detta och hur gör man?
Det finns massor av bra alternativ, gör en parametrisk sökning på Elfa eller vad som helst. Är det för internt kablage som bär nätspänning?
MVH/Roger
GFEF

Inlägg av GFEF »

Börja med att sök på "mångpoliga kontaktdon 230V 5A".

Hur många in-urkopplingar som kontaktdon är dimensionerad för är en annan fråga.
Många är tänkta för fåtal in-urkopplingar som koppla styrskåp med maskiner.
Endast vid flyttning av maskiner någon in-urkoppling.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Berätta mer
Hur många anslutningar?
Skall den vara säkrad, dvs motsvarande plastlåset på en Molex eller bättre?
Skall ena kontakten vara kretskortsmonterad och den andra kabelmonterad?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ändra spänningen till 400V eller över, så får du träffar på don som klarar 230V
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>parametrisk sökning

Nu är jag mer hemma på TMEs hemsida än ELFAs men det borde funka på ungefär samma sätt där.

https://www.tme.eu/en/katalog/connector ... _order=ASC
(Jag valde kategorin "Connectors" och därefter "Power connectors".)

Du kan nu i de olika underkategorierna ("Manufacturer", "Body Material", "Rated Voltage" m.fl.) markera vilka krav du har. När du efter det klickar "Show products" ser du endast de produkter som uppfyller alla de krav du ställt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Här har du liknande de du menar, men som är klassade för 5A, 250VAC, 105°C

Kabeldon hona: https://www.elfa.se/sv/kontakthus-hona- ... &simi=99.9
Kabeldon hane: https://www.elfa.se/sv/kontakthus-hane- ... &simi=99.9
Kretskortsdon hane: https://www.elfa.se/sv/stiftdon-radigt- ... &simi=99.9

Det finns andra poltal också. Till kabeldonen måste man också köpa till passande stift och hylsor för crimpning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack MadModder, det här är precis vad jag vill ha!

Tyvärr måste jag dock köpa både hylsor och stift samt även en halvdyr crimp-tång för jag har ingen (gillar egentligen inte crimpning men vad gör man?)

Jag är tacksam för all hjälp och kommer försöka söka reda på de övriga produkterna innan jag eventuellt ber om mer hjälp.

Gör nu en personlig notering bara (två projekt med 150VAs trafo i lock):
1) Högspänd AC-kontakt monteras på kablar, högspänningen kräver två poler (~230V/1A)
2) Lågspänd AC-kontakt monteras på kablar, lågspänningen kräver fyra poler (2X18V/4,44A)

Båda monteras alltså på kablar så att jag behöver
3) 2st 2P Hane (och två stift/unit, alltså fyra stift)
4) 2st 2P Hona (och två hylsor/unit, alltså fyra hylsor)
5) 2st 4P Hane (och fyra stift/unit, alltså åtta stift)
6) 2st 4P Hona (och fyra hylsor/unit, alltså åtta hylsor)

Summa 12 stift och 12 hylsor fast dom kommer säkert i påse om typ 100st :)

Då kan jag ha ett system där locket kommer öppnas max tio gånger per livstid för att det finns egentligen inget i lådan som kan trimmas, trimning görs på "fabrik" dvs hos mig men jag kan trimma fel...

Samtidigt kan det hända att man vill ta ur och bygga om nåt kort och då är det lite småjobbigt att hela tiden släpa på lock+trafo på ett par kilo...

Jag vill gärna satsa på lite kontakter för dels verkar dom vara rätt billiga dels får jag vad jag vill ha, tyvärr blev dock inte lådprojeten så proffsiga som jag hoppades så det är lite overkill att lägga pengar och krut på innanmätet när utsidan...

Fast vad tusan, jag gör ju trots allt så bra jag kan :)

MVH/Roger
PS
Dessutom tycker jag innanmätet och dess funktion är viktigare än utseendet MEN men min funktion är inte mycket bättre än Good Enough ändå så det matchar lite utseendet :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Dessa kommer jag beställa:
1) 2P Hane: https://www.elfa.se/sv/kontakthus-hane- ... &simi=99.9
2) 4P Hane: https://www.elfa.se/sv/kontakthus-hane- ... &simi=99.9

Detta var dom enda ELFA hade dvs inga honor alls men jag inbillar mig att själva "huset" är samma för hona/hane så det är mao stift/hylsa som bestämmer könet, eller?

Nu ska jag bara försöka hitta stift och hylsor...

Här hittade jag nåt intressant https://www.elfa.se/sv/crimpverktyg-mic ... p/18045460 en crimptång (Molex) för 2800 spänn :D

Nej, jag skiter i det här och kör sockerbit.

Knepigt att jag kom på det först nu :humm:

MVH/Roger
PS
Bara för att göra det klart för andra eventuellt intresserade så hittade jag till slut dessa:
3) Stift: https://www.elfa.se/sv/crimpstift-hane- ... p/14402488 AWG20 max dvs inte speciellt grov
4) Hylsa: https://www.elfa.se/sv/crimphylsa-hona- ... &simi=99.9 AWG20 max

En surf på AWG20 säger sedan att arean är något större än RK05, jag kör dock RK075 så jag får nog klippa några kardeler fast å andra sidan har jag ju övergett tanken (om man nu inte kan lyckas crimpa "för hand" för Molex är annars inte speciellt dyra).
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tips istf sockerbit - Wagos. nu när vi vet ungefär behovet.

Finns överallt och med rätt modell håller de för flera öppningar och accepterar de flesta kabeltyper, EK, FK, RK
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

rogerk8 skrev:jag inbillar mig att själva "huset" är samma för hona/hane så det är mao stift/hylsa som bestämmer könet, eller?.
Nej, det är hanar och honor. Du letade inte tillräckligt noga. :)
Om du kollar i listan nere till höger på dina produktlänkar, där det står sök efter liknande podukter, så klickar du i rutan för serie (det står micro-fit efter, samma serie som jag gav exempel på) samt poltal och klickar sen på sök. Då får du upp de som passar ihop.
Kolla noga på bilderna så ser du att honorna har plaströr som går in i hanarna. (lite knepigt kan man tycka, men det är kontaktstiften som bestämmer kön, inte kontakthusen)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Denna typ av kontakt är väldigt populär i olika maskiner:
Skärmklipp 2018-09-29 18.45.28.png
Skärmklipp 2018-09-29 18.43.47.png
Det behövs inga specialverktyg och dom är väldigt pålitliga tack vare den fjäderbelastade klämman. Klarar 250V 8A.

ELFA-Länkar:

Hona 2p
Hane 2p
Hona 4p
Hanne 4p

Det finns många olika varianter vinklade/raka osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janno

Inlägg av janno »

Eller kanske dessa hos Swech en aning billigare, finns ju andra typer att använda där med.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=140
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack mrfrenzy!

Jag tycker nog ändå att det här var det bästa förslaget hittills, fast baksidan av kontakten blir öppen om jag skall montera kablar där (för PCB dock).

Monterar jag krympslang över anslutningarna så tror jag emellertid att de blir tillräckligt isolerade, stiften är sen höjdledes på mitten av kontakten så det blir svårt att få stiften att komma i kontakt med annat.

Gillar sedan att man bara kan "rycka ur/trycka i" kontakterna från trafo, sen gillar jag också att slippa (dyr) crimptång även om jag personligen har crimpat med vanlig plattång och det fungerar naturligtvis, men inte jättebra :)

MVH/Roger
PS
Till MadModder vill jag säga att jag försökte göra som du beskrev men först fick jag inte upp nåt alls ("produktfamilj" tror jag förresten du menar isf "sök efter liknande produkter", men vem kan hålla reda på alla detaljer, eller hur ;) ), sen lyckades jag dock få upp en sida som inte innehöll Molex som tillverkare men väl micro-fit, tryckte på den och filtrerade men fick upp typ 74 sidor a 10/sida med kontakter och då blev jag så trött att jag la ner resten.

Du säger sedan precis det jag trodde mig förstå dvs att det inte är husen som bestämmer kön utan det är stiften/hylsorna men varför du upprepar det jag påstår förstår jag inte för om jag fattat nåt rätt så är saken utredd med mina "hanar" som dom "råkat" kallas och kontakterna är sedan kompletta med stift/hylsor på det, eller?

Slutligen tror jag jag kommit på det, "Produktfamilj" är en väldigt snäv filtrering dvs om jag surfat in på en hankontakt av en viss typ och ett visst fabrikat så kommer jag, när jag trycker på "Produktfamilj", i princip bara få artikelnummer på HAN-kontakter men med olika poler, ingen annan aspekt tas till vara.

Så när jag tryckte på "Produktfamilj" för dom hankontakter du hänvisat till så fick jag bara upp just hankontakter (med polantal från typ 2 till 16) dvs inga honkontakter (som vi numera dock tror inte finns :) ).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

janno: om man ska använda skruvplintar för nätspänning bör skruvarna vara beröringsskyddade, det ser inte dom hos Swech ut att vara men ELFA har sådana.

roger: jag förstår inte riktigt vad du menar med att "baksidan av kontakten blir öppen"
Tanken är att kabeln som kommer från nätbrunnen är ansluten till honan så då är det omöjligt att komma åt stiften.

Eller ska du ha en brytare på kretskortet och utgående nätspänning till trafon? Då väljer man en omvänd kontakt där honan sitter på kortet.
Skriv svar