Räkna på hur stor kondensator som behövs?
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Kontakt:
Räkna på hur stor kondensator som behövs?
Detta är lite smått pinsamt för jag borde faktiskt kunna det här men eftersom att jag inte längre jobbar med elektronik dagligen så är man ju lite ringrostig.
Jag skulle säkert kunna leta rätt på mina gamla skolböcker men just nu orkar jag inte det.
I grund och botten är det egentligen formeln för [strömmen X tiden = den nödvändiga kapacitansen] jag behöver. Är det någon som kan denna?
Exempelvis om jag vill kunna hålla en ström på 5A i 2 sekunder så krävs det en kondensator på XXμF.
SI-enheterna för ström, kapacitans och tid är ju Ampere, Farad och Sekunder vilket borde innebära att formeln borde vara Ixt=C? Någon som kan bekräfta? Alltså 5 Ampere i 2 Sekunder kräver 10 Farad?
Jag skulle säkert kunna leta rätt på mina gamla skolböcker men just nu orkar jag inte det.
I grund och botten är det egentligen formeln för [strömmen X tiden = den nödvändiga kapacitansen] jag behöver. Är det någon som kan denna?
Exempelvis om jag vill kunna hålla en ström på 5A i 2 sekunder så krävs det en kondensator på XXμF.
SI-enheterna för ström, kapacitans och tid är ju Ampere, Farad och Sekunder vilket borde innebära att formeln borde vara Ixt=C? Någon som kan bekräfta? Alltså 5 Ampere i 2 Sekunder kräver 10 Farad?
Re: Räkna på hur stor kondensator som behövs?
har man en farad , belastar den med 1 A så sjunker spänningen 1 V per sekund
Vilket ju betyder att med en 10F kondensator och 5A kommer spänningen att sjunka med 0,5V/sek, alltså 1V efter 2 sekunder.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Googla!
Jag skrev så här i en annan tråd:
Jag skrev så här i en annan tråd:
Det är bara att sätta in Q i första formlen (småländska för formeln) och voila!Formeln (formlen på småländska) Q = C × V ger en enkel lösning.
Skriv om till C = Q/V, alltså Kapacitansen är Laddningen dividerad med spänningen.
Räknat på uppgifterna i början har vi laddningen Q = i × t (vi kör SI-enheter t mäts i sekunder)
-
- Kontakt:
Okej nu börjar vi blanda in spänning också vilket gör det hela krångligare än vad jag hade tänkt mig så jag får väl konkretisera vad det är jag är ute efter:
Objektet jag vill mata matas med 5,0VDC via en LM7805. 7805:an i mitt fall tål max 2A kontinuerligt vilket inte är några större problem i viloläge.
Dock kan strömmen momentant bli så hög som 4A men då talar vi om max nån tiondels sekund. Under normal drift ligger strömmen på uppskattningsvis 40% av maxströmmen, alltså 1.6A.
Det jag är ute efter är att kapa strömtopparna så att aldrig spänningen riskerar att dippa med andra ord.
Objektet jag vill mata matas med 5,0VDC via en LM7805. 7805:an i mitt fall tål max 2A kontinuerligt vilket inte är några större problem i viloläge.
Dock kan strömmen momentant bli så hög som 4A men då talar vi om max nån tiondels sekund. Under normal drift ligger strömmen på uppskattningsvis 40% av maxströmmen, alltså 1.6A.
Det jag är ute efter är att kapa strömtopparna så att aldrig spänningen riskerar att dippa med andra ord.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om du sätter en STOR konding efter din likriktare eller din regulator kommer strömmen som laddar kondingen också att bli STOR. Du får helt enkelt räkna på hur stor laddström kondingen kräver (*) ...Äsch" ... ta en större regulator.
I = î*e^(t/RC) eller något sådant.
I = î*e^(t/RC) eller något sådant.
Jo men faktum är ju att det är så en kondensator fungerar.pellebeefmaster skrev:Okej nu börjar vi blanda in spänning också vilket gör det hela krångligare än vad jag hade tänkt mig
Du måste alltså fundera över "Hur mycket accepterar jag att spänningen sjunker under den där 4 A peaken?"
Regulatorn ger ju 2 A, så det är kanske 2 A extra du behöver i 0,1 sekund. Det gör då att du behöver 0,2 Coloumb laddning (0,2 As).
Om du accepterar att spänningen sjunker 0,1 V så måste du ha en kapacitans på 2 Farad.
Q = C * U, d.v.s. 0,2 = 0,1 * 2
Ju större sänkning av spänningen du accepterar desto mindre konding funkar.
Och som Bävern där påpekar, när du slår på din pryl är kondensatorn tom och måste ladas upp (det måste den också efter varje strömspik).
kraftigare regulator, större konting i nätdelen, klart och funkis
finns en riktigt illa sa med att ha stora kondingar på den reglerade sidan av linjära spänningsregulatorer, dom tål inte ström baklänges igenom dom i många fall, så den saken ska man ha koll på med
finns en riktigt illa sa med att ha stora kondingar på den reglerade sidan av linjära spänningsregulatorer, dom tål inte ström baklänges igenom dom i många fall, så den saken ska man ha koll på med
-
- Kontakt:
Tanken är att allt ska vara helt mobilt, alltså ingen nätdel. Detta ska matas med 3s Li-Po.
Enligt exemplet ovan så känns det som att det kommer att gå åt ganska stora kondensatorer för att inte få det där spänningsfallet jag hade önskat.
Samtidigt som allt för stora kondringar snarare kan skada regulatorn.
Jag gissar att jag kan acceptera ett spänningsfall på max 0,3V under 50 millisekunder men deffinitivt inte mer än så.
Enligt exemplet ovan så känns det som att det kommer att gå åt ganska stora kondensatorer för att inte få det där spänningsfallet jag hade önskat.
Samtidigt som allt för stora kondringar snarare kan skada regulatorn.
Jag gissar att jag kan acceptera ett spänningsfall på max 0,3V under 50 millisekunder men deffinitivt inte mer än så.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
I sådant fall skulle jag valt en SMPS-omvandlare som klarar strömmen. Det finns ju små sådana.
Har du schema på grunkorna? Det är lättare att tipsa om du visar hur det är tänkt.
Har du schema på grunkorna? Det är lättare att tipsa om du visar hur det är tänkt.
LiIon-batterierna fungerar som en ganska bra konding - är det långa sladdar mellan.
Det är inte så att de går sönder om de får avge lite högre stötström en kort tid och därmed lite lägre polspänning just då - bara att man inte skall mäta batterispänningen just då när det sker (eller använda andra konstanter med kännedom av batteriets inre resistans, ledningarna resistans etc.)
Att ha noga koll på polspänningen på LiIon-batterier är för att veta dess kemiska laddningsnivå (som motsvarar en spänning vid öppen pol) och det blir mer komplext och fler faktorer att hålla reda på (bla. åldring och dess ökade Ri över tid förutom resistansen i den yttre slingan) om man skall dra ut mer ström än när strömmen är liten.
Det är inte så att de går sönder om de får avge lite högre stötström en kort tid och därmed lite lägre polspänning just då - bara att man inte skall mäta batterispänningen just då när det sker (eller använda andra konstanter med kännedom av batteriets inre resistans, ledningarna resistans etc.)
Att ha noga koll på polspänningen på LiIon-batterier är för att veta dess kemiska laddningsnivå (som motsvarar en spänning vid öppen pol) och det blir mer komplext och fler faktorer att hålla reda på (bla. åldring och dess ökade Ri över tid förutom resistansen i den yttre slingan) om man skall dra ut mer ström än när strömmen är liten.
En av många lösningar för att få regulatorn att klara mer ström:

(Googla 7805 pass transistorn för fler exempel)
Men batteridrivet och så pass hög ström så vore en effektiv switchad regulatorn bättre, men är inte batteritiden så viktig så fungerar det väl ändå.
(Googla 7805 pass transistorn för fler exempel)
Men batteridrivet och så pass hög ström så vore en effektiv switchad regulatorn bättre, men är inte batteritiden så viktig så fungerar det väl ändå.
Att byta till en annan regulator låter ju helt helt klart som ett betydligt vettigare alternativ.
- lillahuset
- Gått bort
Det verkar dumt att ha en linjär regulator från ~10V batteri till 5V 2A ut. Om man inte vill att det ska bli varmt i burken förståss. Halverar (ungefär) batterilivslängden.
Folk här brukar köpa billiga moduler hos Ali eller eBay.
Folk här brukar köpa billiga moduler hos Ali eller eBay.